Я та здоров’я
Знання про своє тіло та його потреби, вміння дбати про власне здоров’я (тримати дистанцію, займатися спортом, дотримуватися правил гігієни тощо), ведення здорового способу життя.

Коли діти маленькі, батьки й інші дорослі, які їх виховують, відповідають за створення середовища, що спонукає дітей підтримувати здоровий спосіб життя.


Ви можете допомогти своїй дитині, дотримуючись таких порад:


- будьте гідним зразком у здоровому харчуванні й активній фізичній діяльності;


- забезпечте спокійну позитивну атмосферу під час регулярного харчування й перекусів;


- установіть обмеження для таких розваг, як телевізор, планшети й відеоігри;


- залучайте всю сім’ю до веселих фізичних навантажень;


- допоможіть дітям розвивати й підтримувати позитивне уявлення про своє тіло.

Контакт зі своїм тілом дає дитині відчуття стійкості й упевненості. Від здорової тілесності залежить і здорова самооцінка. Адже тіло – це наш «будинок».

У питаннях здорового харчування й фізичної активності роль батьків залишається однаковою для дітей будь-якого віку. Вона полягає в забезпеченні здорової поведінки (прогулянки, сон, гігієна тощо), формуванні звички насолоджуватися різноманітною корисною їжею та дбати про своє тіло.

Сходинки розвитку навички
1

Є розпорядок дня, і малюк його дотримується

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як у дитинстві ви мали свій «Розпорядок дня», що висів на стіні в кімнаті, і щоранку, коли ви прибігали на кухню снідати, мама нагадувала: «Подивись-но, будь ласка, що треба зробити спочатку». І ви, глянувши на «Розпорядок дня», йшли у ванну кімнату чистити зуби й умиватися.

  • Намалюйте чи створіть разом з дитиною плакат або картки з розпорядком дня, які можна прикріплювати на стіну.
  • Намалюйте послідовність дій, які важливо виконати протягом дня. У певний час запитуйте в дитини, що їй (і вам) треба зробити.

Порадьте, будь ласка, як привчити дитину дотримуватися розпорядку дня.

2

Знає основні частини тіла (зовнішню й внутрішню будову тіла: серце, легені, шлунок тощо)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть дитині, що в дитинстві ви мали ляльку й гралися з батьками, показуючи, де в неї рука, нога тощо. А потім вони запитували: «А де моя рука, нога?» І ви показували.

  • Гра «Я загадав». По черзі кажіть: «Я загадала частину тіла, що відповідає за зір (очі), за те, щоб дотягуватися, брати, торкатися (рука, кисть), іти (ноги), виводити зайву рідину (сечовий міхур, статеві органи)». Коли називаєте, можна торкатися або вказувати на ці частини тіла.
  • Можна знайти в Інтернеті картинки для дітей з намальованими системами органів і разом з ними розмальовувати – систему травлення, нервову систему тощо.

Що може заохотити дитину вивчати частини тіла й внутрішню будову організму людини?

3

Миє руки вчасно (після туалету, перед споживанням їжі, після прогулянки та в інших випадках, коли треба мити руки)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як одного разу спостерігали за хлопчиком, який не хотів мити руки. Його мама пояснювала, вмовляла, але хлопчик вередував. «Я пригадав, що моя мама також нагадує мені про миття рук. І я знаю, чому важливо їх мити».


  • Дитина – помічник феї чистоти й гігієни. Батьки можуть написати листа від імені феї гігієни з проханням зробити дитину головною з гігієни в сім’ї, щоб вона нагадувала всім мити руки.
  • При вході у квартиру, з внутрішнього боку дверей туалету й перед кухнею повісьте плакат, що нагадуватиме помити руки.

Чи може моя дитина без нагадування мити руки щоразу, як це потрібно? Які є цікаві ігри, щоб дитина охоче виконувала цю дію й засвоїла необхідність миття рук у різних ситуаціях?

4

Розуміє правила догляду за зубами (чистить зуби)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як батьки навчали вас чистити зуби. Ви ставали перед дзеркалом разом з мамою (татом), вона показувала, як правильно чистити зуби, і ви повторювали рухи. А коли навчилися, то допомагали «опанувати цю науку» молодшому братику (сестричці).

  • Візьміть куряче яйце (краще без наповнення), вимийте його, а тоді забрудніть акварельною фарбою. Покажіть дитині, як чистити зуби, змиваючи фарбу зубною щіткою.
  • Зробіть «календарик чищення зубів» (щоб разом з дитиною вранці й увечері відзначати, коли почистили зуби).

Що може зацікавити дитину, щоб вона залюбки чистила зуби й це стало звичкою?

5

Є звичка пити воду

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як уже в дорослому віці привчилися пити воду протягом дня, оскільки це важливо для здоров’я.

  • Поміркуйте, навіщо потрібна вода рослинам, тваринам, усім живим істотам. Спостерігайте, що відбувається із землею й квіткою в горщику, якщо її не поливати.
  • Пограйтеся в рослину. Спитайте, на яке дерево чи квітку хотіла б перетворитися дитина. «Яке в тебе коріння? Яке стебло? А відчуваєш, як ти тягнешся до сонця? Як часто й чому тебе треба поливати? Що тобі зараз хотілося б?» (можливо, дитина розповість і про свої особисті потреби).

Як ви привчаєте дітей пити воду? Як часто дитина має пити воду? Чи звертається моя дитина з проханням попити води? Як часто?

6

Регулярно робить фізичні вправи (для очей, дихальні вправи, пальчикова гімнастика) і відпочиває

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, який чудовий мультфільм ви дивилися в дитинстві. Щоранку батьки вмикали вам це відео, і ви разом з персонажем робили зарядку.

  • Разом з дитиною перетворюйтеся на різних тварин: пострибайте, як зайчик, нахиляйте голову, як журавель, потягніться, як котик.
  • Можете кожний блок зарядки проводити від імені іншої тварини.
  • Пограйте в гру «Дивися близько, дивися далеко». По черзі відшукуйте об’єкти, розташовані далеко й близько.

Які фізичні вправи доцільно виконувати з дитиною? Як заохотити дитину до фізичних вправ?

7

Усвідомлює важливість здорового харчування

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви з мамою готували салат, і мама розповідала щось цікаве про овочі. А потім ви грали в гру: мама називала їжу, а ви плескали в долоні, якщо це корисно, і тупали ногами, якщо шкідливо.

  • Розкажіть про те, що є їжа «зростання», завдяки якій ми ростемо й міцніємо, а є їжа «поклику», яка має гарний вигляд, «кличе» з реклами, манить ароматом, але зовсім не зміцнює наше тіло (чипси, газована солодка вода тощо). Інколи, звичайно, ми їмо заради задоволення і «їжу поклику». Але якщо завжди харчуватися лише нею, нам буде важко рости.
  • Називайте продукти, а дитина нехай каже: це їжа «зростання» чи «поклику».

Як краще пояснити дитині різницю між корисною й некорисною їжею?

8

Усвідомлює важливість рухової активності (участь у рухливих іграх, спортивних вправах тощо)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть дитині про спортивні вподобання вашої родини та друзів вашої родини. Як ви вибрали цей вид спортивної діяльності й чому?

Разом з дитиною намалюйте чи зробіть із кубиків «будинок здоров’я», що складається із цеглинок: вода, кисень, їжа, рух, сон, гігієна... Покажіть, що будинок не зможе вціліти, якщо одна цеглинка випаде.

Чи любить моя дитина заняття з фізкультури? Що їй найбільше подобається? Які види фізичної активності, крім занять із фізкультури, проводять у садочку?

9

Самостійно вибирає одяг відповідно до сезонних змін

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як полюбляли гратися з бабусею в «Подорож світом». Ви уявляли, як збираєтесь у подорож на Північний полюс. Бабуся розповідала, що там дуже холодно й увесь час лежить сніг. Ви уявно збирали валізу – кожен свою. Часом бабуся хитрувала й додавала речі, що були непотрібними для цієї подорожі, а ви мали знайти ці речі. Вам завжди було весело.

Пограйте в гру «Відгадай пору року за одягом». Називайте різні деталі одягу, а дитина нехай відгадує, в яку погоду чи в який сезон ми їх надягаємо.

Які веселі активності допоможуть дитині навчитися добирати одяг відповідно до сезонних змін?

10

Розуміє користь від прогулянок на свіжому повітрі, важливість загартовування

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть дитині, що ще до її народження ви мали традицію прогулюватися ввечері на свіжому повітрі й що цієї традиції ви дотримуєтесь і тепер. Ви можете розповісти про будь-яку сімейну традицію перебувати на свіжому повітрі (парк, ліс, гори тощо).

Під час прогулянок можна завести звичку робити такі вправи: «до сонечка потягуємося – воно силою нас наповнює» (піднімаємо ручки), «земля нас зміцнює» (стукаємо ніжками по землі), «силу здоров’я (життя, міцності) вдихаємо, а видихаючи, усе зайве відпускаємо».

Скільки часу дитина має бути на свіжому повітрі за різних погодних умов (зокрема в дощ, сніг, мороз, вітер, спеку)?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux

Іскорки
Суперсил

Перейти