Сенсорні відчуття починають розвиватися ще до нашого народження. Завдяки сенсорному розвитку ми отримуємо інформацію (через органи чуття, шкіру, м’язи й суглоби), організовуємо її та використовуємо в повсякденному житті. За допомогою сенсорних відчуттів дитина дізнається про власне тіло та навколишній світ.
Сучасні діти часто не отримують потрібної кількості стимулів, що можуть забезпечити розвиток і психічне здоров’я. Тому дуже важливо створювати середовище, яке дає можливість контактувати з різними предметами, вивчати їх, експериментувати з ними: розглядати, брати в руки і відчувати їх на дотик, смак та інше. У міру зростання та розвитку дитина досягає нових чуттєвих етапів: від візуального відстеження іграшки до володіння своїм тілом. На кожному етапі розвитку дитина використовує свою сенсорну систему й більше дізнається про свої можливості. Її мовлення збагачується прикметниками: добрий, теплий, смачний, світлий, гучний тощо.
Виявляє зацікавленість у новому (предметах, об’єктах природи, людях, самій собі)
Розрізняє звуки живої та неживої природи (голоси батьків, голоси птахів, шум машин, дощу, високі й низькі звуки)
Розрізняє предмети (за кольором, формою, розміром), рідину за температурою (холодний, теплий, гарячий) і за смаком
Дитина відчуває своє тіло та керує ним
Розрізняє предмети за масою (повний, порожній, легкий, важкий тощо)
Відтворює послідовність подій: виконує більш як 3 послідовні дії в знайомих видах діяльності (щоденні плани, ігри тощо)
Підбирає набір предметів відповідно до їхньої функції та назви (наприклад, об’єднує об’єкти транспорту в одну групу, іграшкових тварин – в іншу)
Здійснює сортування предметів: розставляє предмети від найменшого до найбільшого, помічає помилки при сортуванні, вставляє новий предмет у серію предметів відповідним чином
Розуміє основні просторові взаємозв’язки – розуміє слова, що означають розташування та напрямок, виконуючи вказівки («Поклади, будь ласка, книжку на стіл»). Правильно використовує слова, що означають розташування чи напрямок
Класифікує предмети відповідно до кольору, форми, розміру тощо (наприклад, групує всі червоні автомобілі разом). Класифікує предмети у дві чи більше підгруп відповідно до кольору, форми, розміру тощо й називає групи. Відшуковує один предмет у групі, який не відповідає цій групі, і коментує (четвертий зайвий)