Я та відчуття
Розвиток органів чуття (зір, слух, смак, нюх, дотик), що формують уявлення про зовнішні властивості предметів (форму, колір, розмір тощо).

Сенсорні відчуття починають розвиватися ще до нашого народження. Завдяки сенсорному розвитку ми отримуємо інформацію (через органи чуття, шкіру, м’язи й суглоби), організовуємо її та використовуємо в повсякденному житті. За допомогою сенсорних відчуттів дитина дізнається про власне тіло та навколишній світ.


Сучасні діти часто не отримують потрібної кількості стимулів, що можуть забезпечити розвиток і психічне здоров’я. Тому дуже важливо створювати середовище, яке дає можливість контактувати з різними предметами, вивчати їх, експериментувати з ними: розглядати, брати в руки і відчувати їх на дотик, смак та інше. У міру зростання та розвитку дитина досягає нових чуттєвих етапів: від візуального відстеження іграшки до володіння своїм тілом. На кожному етапі розвитку дитина використовує свою сенсорну систему й більше дізнається про свої можливості. Її мовлення збагачується прикметниками: добрий, теплий, смачний, світлий, гучний тощо.

Сходинки розвитку навички
1

Виявляє зацікавленість у новому (предметах, об’єктах природи, людях, самій собі)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, у дитинстві я любив бігати під дощем і дивитися на небо, намагаючись зрозуміти, звідки він падає. Якось ми з татом разом бігали під дощем, а потім він розказав мені дуже цікаву історію…

  • Разом прикладайте долоню до різних поверхонь: столу, батареї, тканини тощо, щоб дитина відчула на дотик різні матеріали.
  • Ставте запитання: «Що ти відчуваєш?», «На що схожий цей дотик?» (називайте різні стани або емоції).

Як реагують діти, коли ви їм розказуєте про щось нове? Як ви дізнаєтеся, що дитині це цікаво? Як краще викликати й підтримувати інтерес дитини до чогось нового? Чи цікавиться моя дитина чимось новим? Чи прагне щось досліджувати?

2

Розрізняє звуки живої та неживої природи (голоси батьків, голоси птахів, шум машин, дощу, високі й низькі звуки)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви були на річці й слухали співи птахів, дзюрчання води, а десь далеко було чути шум машини й інші звуки.

  • Пограйте в гру «Відгадай звук» із заплющеними очима. Підготуйте матеріали, що створюють шуми (шурхіт зім’ятого паперу, переливання води, шум дощу, спів пташок (аудіозапис)).
  • Простукайте ложкою по чашці ритм улюбленої пісні.
  • Використовуйте в мовленні більше прикметників для опису звучання (гучний, тихий, дзвінкий), дієслів (шурхотить, шепоче) тощо.
  • «Перетворюйтеся» разом з дитиною на різних тварин і явища природи, вимовляючи відповідні звуки.

Як краще розвивати в дитини навичку розрізнення звуків? Чи не лякається моя дитина гучних звуків?

3

Розрізняє предмети (за кольором, формою, розміром), рідину за температурою (холодний, теплий, гарячий) і за смаком

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть власну історію – наприклад, про те, як ви з бабусею грали в гру «Вгадай смак», по черзі куштуючи наосліп яблука, сливи, морозиво, варення тощо.

  • Гра «Вгадай смак».
  • Гра «Доторкнися до...». Називаєте якусь властивість, а малюк шукає довкола предмети з такою самою властивістю.
  • Провести досліди. В якій воді – холодній чи теплій – швидше розчиниться цукор?
  • Гра «Дощик на долоньках» (розрізняти інтенсивність дотиків). Дитина із заплющеними очима простягає долоньки, а дорослий торкається їх пальцями, зображуючи дощик (чергує слабенький дощик і зливу тощо).

Яка гра допоможе дитині навчитися розрізняти предмети за кольором, формою, розміром або рідини за температурою та смаком?

4

Дитина відчуває своє тіло та керує ним

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, як ви вчилися розгойдуватися на гойдалці. Спочатку просили дорослих погойдати, але потім відчули, як це можна робити самостійно.

  • Крокуйте з дитиною по бордюру (уявному місточку).
  • Зробіть з подушок тунель і проповзіть по ньому.
  • Утримуйте на голові книжку.

Наскільки скоординованими є рухи моєї дитини? Чи може вона зберігати одну позу, коли слухає вас? Що б ви порадили для покращення координації рухів?

5

Розрізняє предмети за масою (повний, порожній, легкий, важкий тощо)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть власну історію. Наприклад, у дитинстві ми з дідусем назбирали повне відро яблук, і я не змогла його підняти. Дідусь сказав: «Діткам не слід піднімати важке». Він дав мені маленьке відерце, яке я охоче наповнила яблуками й потім висипала в ящик.

  • Фокус із ємністю з водою. Ви накриваєте ємність, а дитина відгадує, порожня вона чи наповнена.
  • Дослідження. Запитайте дитину: «Як ти думаєш, що легше – пір’їнка чи подушка?» (покажіть їх). Або «слон чи мураха?».
  • Запропонуйте дитині порівняти вагу двох книжок, однакових за форматом, але різних за вагою (або порівнюйте інші пари предметів).

Що допомагає дітям зрозуміти, що таке «легкий», «важкий» тощо? Яку гру можна провести вдома?

6

Відтворює послідовність подій: виконує більш як 3 послідовні дії в знайомих видах діяльності (щоденні плани, ігри тощо)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви з мамою вчилися мити руки. Мама показала, що спочатку треба змочити руки, потім намилити, потерти й змити водою. А далі ми веселилися й робили мильні бульбашки. Це може бути будь-яка історія про послідовність дій.

  • Разом накрийте на стіл або приготуйте їжу за рецептом. Нехай дитина керує процесом, а ви за потреби нагадаєте послідовність.
  • Обіграйте в історії послідовність дій. Наприклад, як чистити зуби.
  • Намалюйте разом ваш план на день.
  • Гра «Вчений і робот». Вчений називає дії, які має виконати робот, даючи точні інструкції. Міняйтеся ролями.

Що може допомогти дитині засвоїти послідовність дій (режим дня, підготовка до сну тощо)?

7

Підбирає набір предметів відповідно до їхньої функції та назви (наприклад, об’єднує об’єкти транспорту в одну групу, іграшкових тварин – в іншу)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, як ви приїхали з відпочинку й разом з мамою розбирали валізу, сортуючи різні речі.

  • Пограйте в ігри на сортування (ґудзики, шкарпетки тощо).
  • Відвідуючи магазин, запропонуйте дитині спостерігати за назвами відділів: іграшки, хліб, молоко, господарські товари.

Чи може моя дитина самостійно розкласти різні речі на визначені для зберігання місця? Що їй у цьому допомагає?

8

Здійснює сортування предметів: розставляє предмети від найменшого до найбільшого, помічає помилки при сортуванні, вставляє новий предмет у серію предметів відповідним чином

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть про те, як ви любили в дитинстві вимірювати свій зріст і згодом роздивлятися позначки від найнижчої до найвищої. Або розкажіть, як у дитинстві мірялися зростом, щоб зрозуміти, кому буде легше дістати м’яч, який закинули на дерево.

  • Ігри на виправлення помилок: розташуйте всі предмети, крім одного, за розміром. Дитина має побачити, що не так.
  • Запропонуйте розставити каструлі в порядку збільшення розміру.
  • Гра «Більше – менше». Спостерігайте за деревами, машинами, калюжами, хмарами. Визначайте, яка хмара більша.

Чи вдається моїй дитині сортувати предмети за розміром? Що найбільше їй подобається сортувати? Як ви думаєте, моя дитина орієнтується в розмірах речей?

9

Розуміє основні просторові взаємозв’язки – розуміє слова, що означають розташування та напрямок, виконуючи вказівки («Поклади, будь ласка, книжку на стіл»). Правильно використовує слова, що означають розташування чи напрямок

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви вчилися їздити на велосипеді й намагалися запам’ятати «ліворуч», «праворуч». Що вам допомогло це засвоїти?

  • Разом зробіть паперовий човен, який дитина, дмухаючи, переміщуватиме по ванній. Дорослий задає напрямок (уперед, ліворуч, праворуч).
  • Пограйте в робота. Робот має йти праворуч, коли ви торкаєтеся його правої руки. Домовтесь, які частини тіла відповідатимуть за той чи інший напрямок руху (торкаються до лоба – треба йти вперед).
  • Ви відпрацюєте просторові зв’язки й допоможете дитині засвоїти напрямки руху (прийменники).

Як навчити дитину орієнтуватися в просторі? Чи використовує моя дитина прийменники та прислівники у своєму мовленні?

10

Класифікує предмети відповідно до кольору, форми, розміру тощо (наприклад, групує всі червоні автомобілі разом). Класифікує предмети у дві чи більше підгруп відповідно до кольору, форми, розміру тощо й називає групи. Відшуковує один предмет у групі, який не відповідає цій групі, і коментує (четвертий зайвий)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію про те, як з мамою ви розкладали речі в шафі. Ви складали свої речі: окремо шкарпетки, окремо футболки тощо.

  • Знайдіть навколо 3 предмети червоного кольору.
  • Гра «Знайди зайве». Покладіть в один ряд предмети одного кольору, а окремо – зайвий.
  • Гуляючи на вулиці, запропонуйте дитині шукати лише круглі предмети, а потім – предмети іншої форми або, наприклад, машини лише червоного кольору.

Як ви вважаєте, чи виходить у моєї дитини класифікувати групи предметів і називати їх узагальнювальним словом?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux

Іскорки
Суперсил

Перейти