Я та відчуття

Розвиток органів чуття (зір, слух, смак, нюх, дотик) для розпізнавання властивостей предметів, таких як форма, колір, розмір.
Сенсорні відчуття починають розвиватися 
ще до нашого народження.
Я та відчуття

Завдяки сенсорному розвитку ми отримуємо інформацію (через органи чуття, шкіру, м’язи й суглоби), організовуємо її та використовуємо в повсякденному житті. За допомогою сенсорних відчуттів дитина дізнається про власне тіло та
навколишній світ.

Сучасні діти часто не отримують потрібної кількості стимулів, що можутьзабезпечити розвиток і психічне здоров’я. Тому дуже важливо створювати середовище, яке дає можливість контактувати з різними предметами, вивчати їх, експериментувати з ними: розглядати, брати в руки і відчувати їх на дотик, смак та інше.
У міру зростання та розвитку дитина досягає нових чуттєвих етапів: від візуального відстеження іграшки до володіння своїм тілом.
На кожному етапі розвитку дитина використовує свою сенсорну систему й більше дізнається про свої можливості. Її мовлення збагачується прикметниками: добрий, теплий, смачний, світлий, гучний тощо.

Сходинки розвитку навички

Розкажи:

Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, у дитинстві я любив бігати під дощем і дивитися на небо, намагаючись зрозуміти, звідки він падає. Якось ми з татом разом бігали під дощем, а потім він розказав мені дуже цікаву історію…

Зроби:
  • Разом прикладайте долоню до різних поверхонь: столу, батареї, тканини тощо, щоб дитина відчула на дотик різні матеріали.
  • Ставте запитання: «Що ти відчуваєш?», «На що схожий цей дотик?» (називайте різні стани або емоції).
Спитай у вихователя:

Як реагують діти, коли ви їм розказуєте про щось нове? Як ви дізнаєтеся, що дитині це цікаво? Як краще викликати й підтримувати інтерес дитини до чогось нового? Чи цікавиться моя дитина чимось новим? Чи прагне щось досліджувати?

Розкажи:

Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви були на річці й слухали співи птахів, дзюрчання води, а десь далеко було чути шум машини й інші звуки.

Зроби:
  • Пограйте в гру «Відгадай звук» із заплющеними очима. Підготуйте матеріали, що створюють шуми (шурхіт зім’ятого паперу, переливання води, шум дощу, спів пташок (аудіозапис)).
  • Простукайте ложкою по чашці ритм улюбленої пісні.
  • Використовуйте в мовленні більше прикметників для опису звучання (гучний, тихий, дзвінкий), дієслів (шурхотить, шепоче) тощо.
  • «Перетворюйтеся» разом з дитиною на різних тварин і явища природи, вимовляючи відповідні звуки.
Спитай у вихователя:

Як краще розвивати в дитини навичку розрізнення звуків? Чи не лякається моя дитина гучних звуків?

Розкажи:

Розкажіть власну історію – наприклад, про те, як ви з бабусею грали в гру «Вгадай смак», по черзі куштуючи наосліп яблука, сливи, морозиво, варення тощо.

Зроби:
  • Гра «Вгадай смак».
  • Гра «Доторкнися до...». Називаєте якусь властивість, а малюк шукає довкола предмети з такою самою властивістю.
  • Провести досліди. В якій воді – холодній чи теплій – швидше розчиниться цукор?
  • Гра «Дощик на долоньках» (розрізняти інтенсивність дотиків). Дитина із заплющеними очима простягає долоньки, а дорослий торкається їх пальцями, зображуючи дощик (чергує слабенький дощик і зливу тощо).
Спитай у вихователя:

Яка гра допоможе дитині навчитися розрізняти предмети за кольором, формою, розміром або рідини за температурою та смаком?

Розкажи:

Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, як ви вчилися розгойдуватися на гойдалці. Спочатку просили дорослих погойдати, але потім відчули, як це можна робити самостійно.

Зроби:
  • Крокуйте з дитиною по бордюру (уявному місточку).
  • Зробіть з подушок тунель і проповзіть по ньому.
  • Утримуйте на голові книжку.
Спитай у вихователя:

Наскільки скоординованими є рухи моєї дитини? Чи може вона зберігати одну позу, коли слухає вас? Що б ви порадили для покращення координації рухів?

Розкажи:

Розкажіть власну історію. Наприклад, у дитинстві ми з дідусем назбирали повне відро яблук, і я не змогла його підняти. Дідусь сказав: «Діткам не слід піднімати важке». Він дав мені маленьке відерце, яке я охоче наповнила яблуками й потім висипала в ящик.

Зроби:
  • Фокус із ємністю з водою. Ви накриваєте ємність, а дитина відгадує, порожня вона чи наповнена.
  • Дослідження. Запитайте дитину: «Як ти думаєш, що легше – пір’їнка чи подушка?» (покажіть їх). Або «слон чи мураха?».
  • Запропонуйте дитині порівняти вагу двох книжок, однакових за форматом, але різних за вагою (або порівнюйте інші пари предметів).
Спитай у вихователя:

Що допомагає дітям зрозуміти, що таке «легкий», «важкий» тощо? Яку гру можна провести вдома?

Розкажи:

Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви з мамою вчилися мити руки. Мама показала, що спочатку треба змочити руки, потім намилити, потерти й змити водою. А далі ми веселилися й робили мильні бульбашки. Це може бути будь-яка історія про послідовність дій.

Зроби:
  • Разом накрийте на стіл або приготуйте їжу за рецептом. Нехай дитина керує процесом, а ви за потреби нагадаєте послідовність.
  • Обіграйте в історії послідовність дій. Наприклад, як чистити зуби.
  • Намалюйте разом ваш план на день.
  • Гра «Вчений і робот». Вчений називає дії, які має виконати робот, даючи точні інструкції. Міняйтеся ролями.
Спитай у вихователя:

Що може допомогти дитині засвоїти послідовність дій (режим дня, підготовка до сну тощо)?

Розкажи:

Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад, як ви приїхали з відпочинку й разом з мамою розбирали валізу, сортуючи різні речі.

Зроби:
  • Пограйте в ігри на сортування (ґудзики, шкарпетки тощо).
  • Відвідуючи магазин, запропонуйте дитині спостерігати за назвами відділів: іграшки, хліб, молоко, господарські товари.
Спитай у вихователя:

Чи може моя дитина самостійно розкласти різні речі на визначені для зберігання місця? Що їй у цьому допомагає?

Розкажи:

Розкажіть про те, як ви любили в дитинстві вимірювати свій зріст і згодом роздивлятися позначки від найнижчої до найвищої. Або розкажіть, як у дитинстві мірялися зростом, щоб зрозуміти, кому буде легше дістати м’яч, який закинули на дерево.

Зроби:
  • Ігри на виправлення помилок: розташуйте всі предмети, крім одного, за розміром. Дитина має побачити, що не так.
  • Запропонуйте розставити каструлі в порядку збільшення розміру.
  • Гра «Більше – менше». Спостерігайте за деревами, машинами, калюжами, хмарами. Визначайте, яка хмара більша.
Спитай у вихователя:

Чи вдається моїй дитині сортувати предмети за розміром? Що найбільше їй подобається сортувати? Як ви думаєте, моя дитина орієнтується в розмірах речей?

Розкажи:

Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви вчилися їздити на велосипеді й намагалися запам’ятати «ліворуч», «праворуч». Що вам допомогло це засвоїти?

Зроби:
  • Разом зробіть паперовий човен, який дитина, дмухаючи, переміщуватиме по ванній. Дорослий задає напрямок (уперед, ліворуч, праворуч).
  • Пограйте в робота. Робот має йти праворуч, коли ви торкаєтеся його правої руки. Домовтесь, які частини тіла відповідатимуть за той чи інший напрямок руху (торкаються до лоба – треба йти вперед).
  • Ви відпрацюєте просторові зв’язки й допоможете дитині засвоїти напрямки руху (прийменники).
Спитай у вихователя:

Як навчити дитину орієнтуватися в просторі? Чи використовує моя дитина прийменники та прислівники у своєму мовленні?

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як з мамою ви розкладали речі в шафі. Ви складали свої речі: окремо шкарпетки, окремо футболки тощо.

Зроби:
  • Знайдіть навколо 3 предмети червоного кольору.
  • Гра «Знайди зайве». Покладіть в один ряд предмети одного кольору, а окремо – зайвий.
  • Гуляючи на вулиці, запропонуйте дитині шукати лише круглі предмети, а потім – предмети іншої форми або, наприклад, машини лише червоного кольору.
Спитай у вихователя:

Як ви вважаєте, чи виходить у моєї дитини класифікувати групи предметів і називати їх узагальнювальним словом?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux