Я та світ

Знання про свою країну, державні символи, історію та свята, усвідомлення себе як громадянина.
У перші роки життя треба закласти любов, повагу й гідне ставлення до членів сім’ї, а також до своєї Батьківщини. Належність до країни, її історії та цінностей зміцнює відчуття власної цінності.
Я та світ

Бути свідомим громадянином – означає мати певний набір знань, умінь і навичок. Знати про свою країну, місто, державні символи, історію та свята, сімейні традиції. Бути відповідальними, чесними, толерантними, мати співчуття.

Сходинки розвитку навички

Розкажи:

Розкажіть, як ви з батьками ходили до дитячого садочка різними маршрутами й вам було цікаво запам’ятовувати назви вулиць, кольори будинків, магазини й інші споруди, що траплялися на шляху. Як узимку, коли ви захворіли, ви з бабусею пригадували маршрути, якими ходитимете, коли одужаєте.

Зроби:
  • Разом з дитиною пошукайте історію назви вулиці, на якій живете.
  • Намалюйте мапу прогулянки від будинку до садка із зазначенням номера будинку й назви вулиці.
  • Зробіть поштову скриньку, в яку вкладатимете листи й малюнки одне одному. Зазначте на скриньці назву вулиці, номер будинку й квартири.
Спитай у вихователя:

Чи підтримує дитина діалог, коли ви запитуєте дітей про місто й вулицю, на якій вони мешкають?

Розкажи:

Розкажіть про походження назви вашого міста й вулиці. Розкажіть про міста, де живуть ваші знайомі, які ви разом відвідували. Пригадайте, наскільки далеко ви їхали, яким транспортом. Згадайте веселу історію з подорожі.

Зроби:
  • Покажіть дитині різні країни на мапі світу. Запропонуйте знайти Україну.
  • Гра «Подорож». Покладіть на підлогу подушки, що позначають різні країни. На кожній подушці розмістіть прапор країни. Дізнайтесь, як привітатися мовою кожної з країн. Вітайтеся, перестрибуючи з подушки на подушку.
Спитай у вихователя:

Чи може дитина відповісти на запитання про назву нашої країни, міста, населення? Як часто діти вживають ці слова під час гри? Що спонукає їх говорити про нашу країну, міста й населення?

Розкажи:

Розкажіть історію прапора, герба й гімну нашої країни. Розкажіть історію герба вашого населеного пункту. Розкажіть, чому люди працюють над розробкою герба й іншої символіки.

Зроби:
  • Роздивіться з дитиною герб України.
  • Зробіть герб своєї родини. Поговоріть про те, що символізує кожна частина вашого сімейного герба.
Спитай у вихователя:

Як у доступній формі пояснити дитині, що таке символи держави, які вони бувають і для чого створені? Що допомагає сформувати в дитини шанобливе ставлення до державної символіки?

Розкажи:

Розкажіть, як ви з батьками відвідали якесь велике місто. Батьки розповідали вам про походження назви міста, а потім зайшла мова про назву столиці й країни. Розкажіть, як потім ви ділилися з іншими дітьми й дорослими фактами про нове місто, які ви дізналися.

Зроби:
  • Ходіть на дитячі екскурсії. Заздалегідь вибирайте маршрут або цікаві об’єкти й позначайте їх у спеціальному журналі.
  • Візьміть із собою улюблену іграшку дитини й фотографуйте її в різних місцях. Створіть альбом подорожей іграшки.
Спитай у вихователя:

Яка цікава діяльність допомогла б дитині краще запам’ятати великі міста нашої країни? Як часто варто повертатися до цієї гри? Що може заохочувати дитину грати в таку гру й не втрачати цікавості?

Розкажи:

Розкажіть дитині історію вашого краю. Чим відомий ваш населений пункт? Згадайте відомих особистостей вашого міста й цікаві та визначні місця.

Зроби:
  • Пошукайте інформацію про відкриття, які зробили діти України.
  • Знайдіть винаходи, якими пишається країна (наприклад: гасова лампа, літак «Мрія» тощо).
Спитай у вихователя:

Чи може дитина розказати про своє місто (населений пункт) щось особливе? Що має знати дитина цього віку про рідний край? Як допомогти їй у цікавий спосіб засвоїти цю інформацію й розвинути пізнавальний інтерес?

Розкажи:

Розкажіть, як у дитинстві роздивлялися глобус або мапу світу й просили когось із дорослих показати, де ви живете. Ви шукали спочатку країну, потім – місто. Розкажіть, які емоції відчували, як порівнювали розміри своєї країни з іншими тощо.

Зроби:
  • Разом намалюйте мапу світу, який дитина вигадає сама. Разом доберіть назву.
  • Намалюйте разом мапу нашої країни: можна розфарбувати її (як віночок), зобразити тварин, людей, машини.
  • Доповнюйте мапу, читаючи книжки про Україну: рослини, птахи тощо. Нехай діти намалюють тварин/птахів/рослини, яких вони бачили на вулиці, біля моря, у лісі.
Спитай у вихователя:

Які дієві, цікаві й інформативні активності ви порадили б для початку ознайомлення з мапою світу/глобусом?

Розкажи:

Розкажіть, як ви з батьками любили читати енциклопедію про різні країни. Якщо така енциклопедія є у вашому домі, скористайтеся нею, щоб краще проілюструвати свою розповідь. Розкажіть, як ви читали різні історії із цієї книжки, а потім уявляли себе, маму, тата й друзів мандрівниками. Розкажіть про одну зі своїх улюблених уявних подорожей.

Зроби:

Уявіть, що разом з дитиною подорожуєте світом: перепливайте (на килимі або на подушці) моря й океани. Коли «прибуваєте» в якусь країну, один з її мешканців (іграшка) розповідає про країну найголовніше.

Спитай у вихователя:

Як розвивати цікавість дитини до вивчення світу? Що може найкраще зацікавити дитину цього віку?

Розкажи:

Розкажіть, як у дитинстві ви з батьками подорожували в іншу країну або про вашу улюблену телепередачу про подорожі. Розкажіть про захопливий досвід знайомства з іноземцями (про мову, якою вони розмовляли, їжу, традиції тощо) або про передачу, яка вас вразила (наприклад «Орел і Решка»).

Зроби:
  • Пригадайте декілька «реліквій» вашої родини (те, що передається від покоління до покоління), якщо є можливість, підготуйте їх для заняття з дитиною (це може бути річ, рецепт, історія, традиція). Разом з дитиною роздивіться її (якщо це річ), поговоріть про те, як вона з’явилась у вашій родині, чим саме вона для вас важлива.
  • Разом з дитиною ви можете зробити щось подібне – нове, що в подальшому може стати вашою сімейною реліквією, наприклад малюнок вашої сім’ї (додайте рамку й розмістіть на видноті).
Спитай у вихователя:

Як краще розповісти дитині про різні культури й традиції? Порадьте книжки й інші інформаційні джерела за темою.

Розкажи:

Розкажіть про людей різних національностей з вашої вулиці, їхні професії. Можливо, це будуть люди з вашої родини або найближчі друзі. Важливо розказати про людей, яких знає ваша дитина.

Зроби:

Нехай дитина уявить, що вона квітка, і намалює цю квітку. Якою квіткою був би тато? На галявині ростуть різні квіти і є місце всім. Усі квіти різні, але всі важливі. Так і люди своїм різноманіттям створюють гарний візерунок. Немає кращих і гірших. Усі народи мають схожі потреби (здоров’я, щастя тощо) і набагато більше спільних рис, ніж відмінностей. Роблячи щось разом, ми підтримуємо одне одного.

Спитай у вихователя:

Коли краще давати дитині інформацію про різні національності нашої країни? На що звернути особливу увагу?

Розкажи:

Розкажіть, як у вашій родині святкують День Незалежності України. Можливо, у вашій родині є особлива історія, пов’язана із відстоюванням незалежності. Розкажіть про вашу роботу й про користь вашої професії для держави.

Зроби:

Поміркуйте з дитиною про те, що таке незалежність. Поясніть на прикладі людини. Справді незалежна людина самодостатня й може про себе подбати, але радіє іншим людям поруч, які можуть її зрозуміти, бути близькими, дружити. Незалежна людина поважає себе, цінує свою силу й поважає силу та гідність інших. Так і в країни є своя незалежність, яку ми цінуємо й готові захищати.


Спитай у вихователя:

Як краще доносити дитині інформацію про День Незалежності як особливе державне свято?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux