Я та світ
Знання про країну й місце проживання, державні символи, історію та свята, усвідомлення себе як громадянина, пізнання розмаїття навколишнього світу поза межами сім’ї.

Усі батьки хочуть бачити своїх дітей успішними. Хочуть, щоб діти мали чудову освіту, цікаву роботу, комфортний рівень життя. Батьки докладають зусиль для підтримки дітей в опануванні академічних дисциплін, але не варто забувати й про виховання в дитині громадянина.

У перші роки життя треба закласти любов, повагу й гідне ставлення до членів сім’ї, а також до своєї Батьківщини. Належність до країни, її історії та цінностей зміцнює відчуття власної цінності.

Бути свідомим громадянином – означає мати певний набір знань, умінь і навичок. Знати про свою країну, місто, державні символи, історію та свята, сімейні традиції. Бути відповідальними, чесними, толерантними, мати співчуття.

Сходинки розвитку навички
1

Знає, в якому місті й на якій вулиці живе, на якій вулиці розташований дитячий садок

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви з батьками ходили до дитячого садочка різними маршрутами й вам було цікаво запам’ятовувати назви вулиць, кольори будинків, магазини й інші споруди, що траплялися на шляху. Як узимку, коли ви захворіли, ви з бабусею пригадували маршрути, якими ходитимете, коли одужаєте.

  • Разом з дитиною пошукайте історію назви вулиці, на якій живете.
  • Намалюйте мапу прогулянки від будинку до садка із зазначенням номера будинку й назви вулиці.
  • Зробіть поштову скриньку, в яку вкладатимете листи й малюнки одне одному. Зазначте на скриньці назву вулиці, номер будинку й квартири.

Чи підтримує дитина діалог, коли ви запитуєте дітей про місто й вулицю, на якій вони мешкають?

2

Знає назву країни, в якій живе (Україна), як називається населення (українці). Має уявлення про державну мову

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть про походження назви вашого міста й вулиці. Розкажіть про міста, де живуть ваші знайомі, які ви разом відвідували. Пригадайте, наскільки далеко ви їхали, яким транспортом. Згадайте веселу історію з подорожі.

  • Покажіть дитині різні країни на мапі світу. Запропонуйте знайти Україну.
  • Гра «Подорож». Покладіть на підлогу подушки, що позначають різні країни. На кожній подушці розмістіть прапор країни. Дізнайтесь, як привітатися мовою кожної з країн. Вітайтеся, перестрибуючи з подушки на подушку.

Чи може дитина відповісти на запитання про назву нашої країни, міста, населення? Як часто діти вживають ці слова під час гри? Що спонукає їх говорити про нашу країну, міста й населення?

3

Знає державні символи (герб, прапор, гімн), шанобливо ставиться до них

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію прапора, герба й гімну нашої країни. Розкажіть історію герба вашого населеного пункту. Розкажіть, чому люди працюють над розробкою герба й іншої символіки.

  • Роздивіться з дитиною герб України.
  • Зробіть герб своєї родини. Поговоріть про те, що символізує кожна частина вашого сімейного герба.

Як у доступній формі пояснити дитині, що таке символи держави, які вони бувають і для чого створені? Що допомагає сформувати в дитини шанобливе ставлення до державної символіки?

4

Знає столицю України (Київ) та інші великі міста України

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви з батьками відвідали якесь велике місто. Батьки розповідали вам про походження назви міста, а потім зайшла мова про назву столиці й країни. Розкажіть, як потім ви ділилися з іншими дітьми й дорослими фактами про нове місто, які ви дізналися.

  • Ходіть на дитячі екскурсії. Заздалегідь вибирайте маршрут або цікаві об’єкти й позначайте їх у спеціальному журналі.
  • Візьміть із собою улюблену іграшку дитини й фотографуйте її в різних місцях. Створіть альбом подорожей іграшки.

Яка цікава діяльність допомогла б дитині краще запам’ятати великі міста нашої країни? Як часто варто повертатися до цієї гри? Що може заохочувати дитину грати в таку гру й не втрачати цікавості?

5

Знає інформацію про рідний край, про природні багатства й промисловість, якою славиться країна. Знає, чим пишається країна

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть дитині історію вашого краю. Чим відомий ваш населений пункт? Згадайте відомих особистостей вашого міста й цікаві та визначні місця.

  • Пошукайте інформацію про відкриття, які зробили діти України.
  • Знайдіть винаходи, якими пишається країна (наприклад: гасова лампа, літак «Мрія» тощо).

Чи може дитина розказати про своє місто (населений пункт) щось особливе? Що має знати дитина цього віку про рідний край? Як допомогти їй у цікавий спосіб засвоїти цю інформацію й розвинути пізнавальний інтерес?

6

Показує Україну на мапі світу (діти ознайомлюються з поняттями та зображеннями на мапі в початковій школі: гори, річки)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як у дитинстві роздивлялися глобус або мапу світу й просили когось із дорослих показати, де ви живете. Ви шукали спочатку країну, потім – місто. Розкажіть, які емоції відчували, як порівнювали розміри своєї країни з іншими тощо.

  • Разом намалюйте мапу світу, який дитина вигадає сама. Разом доберіть назву.
  • Намалюйте разом мапу нашої країни: можна розфарбувати її (як віночок), зобразити тварин, людей, машини.
  • Доповнюйте мапу, читаючи книжки про Україну: рослини, птахи тощо. Нехай діти намалюють тварин/птахів/рослини, яких вони бачили на вулиці, біля моря, у лісі.

Які дієві, цікаві й інформативні активності ви порадили б для початку ознайомлення з мапою світу/глобусом?

7

Має уявлення про світ як сукупність різних держав і народів

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви з батьками любили читати енциклопедію про різні країни. Якщо така енциклопедія є у вашому домі, скористайтеся нею, щоб краще проілюструвати свою розповідь. Розкажіть, як ви читали різні історії із цієї книжки, а потім уявляли себе, маму, тата й друзів мандрівниками. Розкажіть про одну зі своїх улюблених уявних подорожей.

Уявіть, що разом з дитиною подорожуєте світом: перепливайте (на килимі або на подушці) моря й океани. Коли «прибуваєте» в якусь країну, один з її мешканців (іграшка) розповідає про країну найголовніше.

Як розвивати цікавість дитини до вивчення світу? Що може найкраще зацікавити дитину цього віку?

8

Знає про різноманітність традицій і культурних цінностей інших народів, країн

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як у дитинстві ви з батьками подорожували в іншу країну або про вашу улюблену телепередачу про подорожі. Розкажіть про захопливий досвід знайомства з іноземцями (про мову, якою вони розмовляли, їжу, традиції тощо) або про передачу, яка вас вразила (наприклад «Орел і Решка»).

  • Пригадайте декілька «реліквій» вашої родини (те, що передається від покоління до покоління), якщо є можливість, підготуйте їх для заняття з дитиною (це може бути річ, рецепт, історія, традиція). Разом з дитиною роздивіться її (якщо це річ), поговоріть про те, як вона з’явилась у вашій родині, чим саме вона для вас важлива.
  • Разом з дитиною ви можете зробити щось подібне – нове, що в подальшому може стати вашою сімейною реліквією, наприклад малюнок вашої сім’ї (додайте рамку й розмістіть на видноті).

Як краще розповісти дитині про різні культури й традиції? Порадьте книжки й інші інформаційні джерела за темою.

9

Має уявлення про те, що люди різних національностей можуть мешкати на одній території та бути громадянами однієї країни. Усі вони мають підтримувати й поважати країну, в якій живуть

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть про людей різних національностей з вашої вулиці, їхні професії. Можливо, це будуть люди з вашої родини або найближчі друзі. Важливо розказати про людей, яких знає ваша дитина.

Нехай дитина уявить, що вона квітка, і намалює цю квітку. Якою квіткою був би тато? На галявині ростуть різні квіти і є місце всім. Усі квіти різні, але всі важливі. Так і люди своїм різноманіттям створюють гарний візерунок. Немає кращих і гірших. Усі народи мають схожі потреби (здоров’я, щастя тощо) і набагато більше спільних рис, ніж відмінностей. Роблячи щось разом, ми підтримуємо одне одного.

Коли краще давати дитині інформацію про різні національності нашої країни? На що звернути особливу увагу?

10

Знає про державне свято День Незалежності

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як у вашій родині святкують День Незалежності України. Можливо, у вашій родині є особлива історія, пов’язана із відстоюванням незалежності. Розкажіть про вашу роботу й про користь вашої професії для держави.

Поміркуйте з дитиною про те, що таке незалежність. Поясніть на прикладі людини. Справді незалежна людина самодостатня й може про себе подбати, але радіє іншим людям поруч, які можуть її зрозуміти, бути близькими, дружити. Незалежна людина поважає себе, цінує свою силу й поважає силу та гідність інших. Так і в країни є своя незалежність, яку ми цінуємо й готові захищати.


Як краще доносити дитині інформацію про День Незалежності як особливе державне свято?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux

Іскорки
Суперсил

Перейти