Я та слова

Коли йдеться про мовлення дитини, це стосується не лише спілкування. Йдеться про зрілість і узгодженість багатьох чинників. Дитина розвиває мовлення, коли чує, розрізняє й відтворює наші інтонації, коли схоплює нашу міміку та жести. Найважливішим для розвитку мовлення дитини є її контакт із дорослими. Якщо ми бачимо, що опануванню мовлення бракує динаміки, саме час звернутися до фахівців.
Вимову чи граматику дитини не варто виправляти прямо, оскільки це може зашкодити її мотивації до говоріння. Замість виправляння, дорослі можуть перефразувати сказане дитиною, використовуючи правильні мовні форми й продовжуючи при цьому розмову. Спілкування з дітьми найбільш ефективне, коли воно стимулює їхнє мислення, а в розмові йдеться про предмети, ситуації та людей.
Коли дорослі (батьки, вихователі) протягом дня різними способами сприяють розвитку мови й мовлення дітей, тоді діти:
- розвивають здатність використовувати мову, розширюючи словниковий запас і розуміння того, як «працює» мова;
- набувають соціальної компетентності;
- розвивають навички мислення вищого порядку;
- навчаються ясно висловлювати свої думки, ідеї та почуття;
- опрацьовують і розвивають свої ідеї та уявлення, розповідаючи про них;
- розвивають навички мислення й навчання протягом усього життя;
- набувають упевненості в собі й підвищують самооцінку, почуваючись людьми, які можуть зробити внесок у загальну справу й здатні вільно висловлюватися.
Використовує фразове мовлення, використовує займенник «Я»
Розкажіть дитині історію з власного досвіду. Наприклад, як мама розпитувала про ваш день, коли ви приходили із садочка. Що ви робили? Що вас тішило, дивувало тощо? Ви залюбки розповідали: «Я сьогодні…»
Гра «Хто я такий?». По черзі з дитиною кажіть:
– Я мама (тато). А ти хто?
– Я хлопчик. А ти хто?
– Я Маша. А ти хто?
– Я Петрик. А ти хто?
– Я водій. А ти хто?
– Я пішохід. А ти хто?
Що допоможе дитині краще розвинути фразове мовлення? За вашими спостереженнями, дитина частіше використовує слова чи невеликі фрази? Що допомагає вам краще зрозуміти, що каже дитина?
Розрізняє слова в піснях, охоче наслідує звуки, повторює та відчуває ритм
Розкажіть, як у дитинстві вам дуже подобалася музика, що постійно лунала у вашому домі. Хоча маленьким ви й не знали слів пісень, однак завжди підспівували й у вас покращувався настрій.
Разом з дитиною заспівайте пісню, а тоді відбивайте її ритм чайною ложечкою по чашці або долонькою по коліну. Можна загадати пісню й відгадувати її за ритмом.
Чи подобаються дитині музичні заняття? Чи виходить у неї «ловити ритм»? Які пісні вона любить наспівувати?
Знає та використовує слова привітання, прощання, знайомства, вибачення, подяки, прохання тощо
Розкажіть, як у дитинстві ви збиралися родиною за обіднім столом. Усі казали одне одному «смачного» й відповідали «дякую».
Пограйте в гру, давши дитині довільне завдання. Вона виконує його лише за умови, що почує від вас «будь ласка». Наприклад: «Підніми руки, (будь ласка)».
Чи використовує дитина слова привітання, прощання, знайомства, вибачення, подяки, прохання тощо? Що допомагає їй краще навчитися їх використовувати?
Відповідає на запитання та запитує інших
Розкажіть, як у дитинстві ви дуже любили спілкуватися з іншими дітьми. Ви розмовляли з ними та ставили запитання, бо було дуже цікаво дізнаватися щось нове.
- Гра «Інтерв’ю». Дайте дитині уявний мікрофон. Нехай вона ставить вам запитання, а ви відповідайте.
- Гра «Чомучки». По черзі ставте запитання одне одному. Відповіді можна шукати разом в енциклопедії.
Чи завжди дитина відповідає на запитання? Чи ставить вона запитання іншим? Кому частіше вона їх ставить? Як гадаєте, чому?
Говорить зрозуміло для слухачів: правильно вимовляє звуки, доречно використовує дієслова та прикметники
Розкажіть, як вас захоплювала розмова з кимось із близьких людей (бабуся, дідусь, батьки). Дідусь розповідав щось цікаве, але завжди розмовляв зі мною: запитував, уточнював. Я багато чого йому розповідав, і нам було цікаво разом.
- Гра «Звуки в слові». 1. Чітко вимовляйте слово. Нехай дитина спробує розрізнити звуки на слух. 2. Слухайте пісню. Намагайтеся розрізнити на слух слова. 3. Одночасно кричіть одне одному слова та намагайтеся їх почути.
- Вивчіть скоромовки. Виберіть іменник і підберіть до нього якнайбільше прикметників. Наприклад, іменник «руки». Прикметники: добрі, теплі, м’які, шорсткі тощо.
Що допомагає дитині правильно використовувати дієслова й прикметники?
Використовує мову для висловлення ідей і думок. Розповідає про свій досвід: спілкується з дорослими й однолітками, ділиться своїми ідеями в груповій грі
Розкажіть дитині, як вам подобалося вигадувати щось нове, різноманітні ігри. Щойно ви виходили на подвір’я, поруч завжди з’являлося багато дітей. «Я завжди пояснював друзям правила гри. Друзі щось додавали, але переважно погоджувалися зі мною».
- Гра «А якби…» Запропонуйте дитині вигадувати й обговорювати різні фантастичні події: «А якби зараз замість дощу посипалися цукерки?», «А якби я міг переміщуватися величезними стрибками?»
- Щовечора розповідайте одне одному про те, що найкращого сталося протягом дня.
Чи охоче дитина розказує про свій досвід, спілкується з іншими? Що допомогло б дитині сміливо висловлювати свої думки й ідеї?
Розповідає історії за малюнками в книжці. Має хоча б одну улюблену книжку
Розкажіть дитині про вашу улюблену дитячу книжку. Про те, як ви любили її розглядати й «читати», гортаючи сторінки, і чим вона вам подобалася.
Разом з дитиною зробіть книжку (4–6 сторінок) на тему, яка її цікавить. Дитина може намалювати картинки сама. Можна знайти зображення в Інтернеті й дати дитині їх розмалювати та наклеїти.
Чи є в групі книжка, яка найбільше подобається моїй дитині? Що це за книжка? Чи вдається дитині розповісти історію за сюжетом малюнків? Порадьте, будь ласка, як розвивати в дитини вміння складати такі історії.
Послідовно переказує оповідання чи інші тексти
Розкажіть, як ви любили дивитися мультфільми чи слухати історії. Ті, що подобалися найбільше, ви завжди переповідали друзям і батькам.
- Попросіть дитину розповісти про улюблений мультфільм або переказати сюжет мультфільму, який дитина дивилася без вас.
- Попросіть дитину розповісти вам казку на ніч.
Що допомагає дитині навчитися краще переповідати тексти?
Використовує порівняння для неспоріднених предметів
Розкажіть дитині, як ви з татом грали в гру «На що це схоже». Шукали предмети довкола й намагалися зрозуміти, що вони вам нагадують. Було весело!
- Гра «Я загадав…» Дитина загадує предмет, який є в кімнаті. Батьки намагаються відгадати, ставлячи навідні запитання, на які дитина може відповісти «так» чи «ні».
- Приклади запитань: «Цей предмет чоловічого роду? Він більший від коробки сірників? Він зроблений із дерева?» тощо.
Чи використовує дитина порівняння в мовленні? Що допомогло б розвивати в неї цю навичку?
Вміє використовувати невербальні й мовні засоби спілкування (жести, міміка, дикція, інтонація, динаміка)
Розкажіть дитині, як у дитинстві вам подобалось уявляти себе артистом на сцені. Ви імітували виконання пісні, коли чули музику, тримаючи уявний «мікрофон» перед собою.
- Пантоміма: по черзі загадуйте й показуйте жестами предмет або природне явище.
- Озвучуйте ролі героїв казок, оповідань, вигаданих разом історій.
Що допоможе дитині розвинути міміку й жестикуляцію?