Для багатьох батьків рання самостійність сина чи доньки стає справжнім випробуванням. Інколи ми хочемо пришвидшити цей процес, інколи – пригальмувати. Уже в півтора роки дитина намагається щось робити самостійно: вдягати штанці, діставати з полиці іграшку. Часом батьки поспішають перехопити в дитини ініціативу. Мотивація таких дій може бути різною: бажання допомогти, турбота про безпеку малюка чи нетерплячість. Інколи ми вимагаємо від дитини самостійності, до якої вона ще не готова. Однак результат буде однаковий: дитина втратить шанс досягти поставленої мети, звикне бути залежною від інших людей.
Отож формування самостійності дитини починається з батьків, їхньої уваги до готовності дитини зробити наступний крок у своєму розвитку, дати малюкові змогу робити щось без їхньої допомоги.
Прагне повторювати за дорослими дії. Хоче бути, як дорослий
Грає в ігри, де прагне повторювати дії дорослих, уголос озвучує дії
Самостійно їсть, пережовує їжу із закритим ротом, тримає ложку, користується серветкою. Дякує, встаючи з-за столу
Закочує рукава під час умивання, миє руки й обличчя, правильно користується милом, насухо витирає руки й обличчя індивідуальним рушником
Може сказати, що хоче пити, їсти, у туалет, йому/їй холодно, спекотно
Сам вибирає іграшку, якою хоче гратися
Бере потрібний предмет і використовує відповідним чином (усвідомлена дія)
Помічає та сам (за допомогою дорослих) усуває неохайність зовнішнього вигляду й одягу
Одягається та роздягається, у певній послідовності складає свої речі, знає порядок одягання й роздягання, дотримується охайності в одязі
Вибирає матеріали, з яких виготовлятиме щось, і пояснює свій вибір