Я та мої потреби
Здатність самостійно задовольняти свої життєві потреби, обслуговувати себе.

Для багатьох батьків рання самостійність сина чи доньки стає справжнім випробуванням. Інколи ми хочемо пришвидшити цей процес, інколи – пригальмувати. Уже в півтора роки дитина намагається щось робити самостійно: вдягати штанці, діставати з полиці іграшку. Часом батьки поспішають перехопити в дитини ініціативу. Мотивація таких дій може бути різною: бажання допомогти, турбота про безпеку малюка чи нетерплячість. Інколи ми вимагаємо від дитини самостійності, до якої вона ще не готова. Однак результат буде однаковий: дитина втратить шанс досягти поставленої мети, звикне бути залежною від інших людей.


Отож формування самостійності дитини починається з батьків, їхньої уваги до готовності дитини зробити наступний крок у своєму розвитку, дати малюкові змогу робити щось без їхньої допомоги.

Сходинки розвитку навички
1

Прагне повторювати за дорослими дії. Хоче бути, як дорослий

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Моя бабуся розказувала, що в дитинстві я полюбляв гратися телефоном. Я брав телефон і довго й емоційно розмовляв.

Гра «Перетворення».

Дитина перетворюється на дорослого, а дорослий – на дитину. Запитайте дитину-дорослого, що ми маємо робити, коли збираємося на вулицю. Дитина в ролі дорослого має називати всі дії, які ви виконуєте. Якщо дитина щось забула, допоможіть їй.

Дитина може перетворитися на будь-кого: капітана корабля, кухаря, двірника. Просіть дитину розказувати, що вона робить у певній ролі, які її наступні кроки. Важливо, щоб дитина почувалася головним героєм.

Чи спостерігали ви, які дії дорослих дитина найчастіше повторює й переносить у гру?

2

Грає в ігри, де прагне повторювати дії дорослих, уголос озвучує дії

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Я полюбляла гратися ляльками: розсаджувала їх та уявляла, що я мама/вихователь, і повторювала їхні слова: «Каша дуже корисна» тощо. Я розмовляла голосами різних героїв і відповідала їм, як доросла. Часом ми сварились, але завжди мирилися.

  • Візьміть іграшки дитини й почніть через них озвучувати різні ролі.
  • Пограйте в театр тіней, пальчиковий театр.
  • Запропонуйте дитині стати художником або актором і зніміть на мобільний телефон невеличкий фільм за уявним сюжетом. Важливо, щоб дитина озвучила свою роль.

В які сюжетно-рольові ігри любить гратися моя дитина? Чи озвучує вона дії героя, роль якого виконує?

3

Самостійно їсть, пережовує їжу із закритим ротом, тримає ложку, користується серветкою. Дякує, встаючи з-за столу

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як спостерігали за малюками, які не вміли їсти ложкою, їх годували. Ви пишалися, що робили це самостійно, користувалися серветкою та дякували, встаючи з-за столу.

  • Подивіться мультфільм або почитайте книжку про правила етикету.
  • Гра «Королівський двір». Уявіть, що ви запрошені на прийом до королеви або самі приймаєте гостей. Обговоріть, як треба їсти, тримати столове приладдя тощо.
  • Запросіть на бал іграшки. Разом допомагайте іграшкам вивчати правила етикету.
  • Зробіть книжку «Правила етикету», щоб записувати й малювати правила.

Чи вдається нашій дитині самостійно користуватися столовим приладдям, серветкою тощо? Як цього навчити? Можливо, є ігри чи пісеньки для дітей?

4

Закочує рукава під час умивання, миє руки й обличчя, правильно користується милом, насухо витирає руки й обличчя індивідуальним рушником

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як у дитинстві батьки нагадували вам умиватися, чистити зуби. А ви потім учили свого неслухняного песика. Якось на дачі ви навчили цього свого друга.

  • Гра: іграшка імітує правильні дії дитини для вмивання, миття рук тощо. Іграшка може озвучувати всі дії, повторювати їх разом з дитиною.
  • Гра «Пантоміма». Ви показуєте дію – дитина відгадує, а потім навпаки.
  • Напишіть листа від «феї чистоти», в якому фея дякує дитині за дотримання гігієни й підкреслює важливість турботи про себе.
  • Вигадайте казку, в якій улюблений герой дитини виконує всі ці дії та радіє, що може добре це зробити.

Як заохотити дитину дотримуватися правил гігієни? Як ви розвиваєте ці навички?

5

Може сказати, що хоче пити, їсти, у туалет, йому/їй холодно, спекотно

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як навчилися висловлювати прості бажання. Наприклад, коли вам було холодно, ви звернулися до одного з батьків і той швидко пригорнув вас до себе. Ви відчули, що вас чують і про вас турбуються.

  • Озвучуйте свої потреби й бажання при дітях.
  • Під час гри озвучуйте бажання від імені іграшок.
  • Гра «Стоп! Кажи, чого ти хочеш». Батьки й діти називають свої потреби: обійняти, попити, піти в туалет тощо.
  • Розкажіть, що часом вам дуже хочеться, щоб хтось здогадався про ваші бажання. Однак ми не вміємо читати думки інших. Тому дуже важливо казати про свої бажання одне одному.

Як допомогти дітям вільно висловлювати свої бажання (хочуть пити, піти в туалет, їм холодно)?

6

Сам вибирає іграшку, якою хоче гратися

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви серед багатьох іграшок вибирали найулюбленіші. І коли батьки питали, чому ви знову граєтеся певною іграшкою, ви відповідали: «Вона найбільше мене розуміє й завжди радіє, коли я беру її».

  • Граючись з улюбленою іграшкою, дитина проживає сюжети, які її тривожать або є дуже важливими. У цій грі ми можемо побачити власну модель виховання.
  • Якщо іграшок забагато, сховайте їх у коробки.
  • Пограйте з дитиною в гру за її правилами стільки разів, скільки потребуватиме дитина. Не відволікайтеся.

Дитина інколи вагається у виборі іграшки (нерішуча): спочатку бере одну, швидко змінює на іншу, а тоді знову повертається до першої. Як допомогти їй набути впевненості у виборі?

7

Бере потрібний предмет і використовує відповідним чином (усвідомлена дія)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію з власного досвіду про те, як ви брали насос від татового велосипеда й накачували ним шини свого великого іграшкового автомобіля. І як це було весело. Або як ви брали старий фен (він був без шнура) і робили зачіски своїм лялькам, імітуючи звук.

Гра «Для чого це?» 

По черзі з дитиною називайте різні предмети й розказуйте, для чого вони й де їх використовують. Можна робити «плутанину». Наприклад: «Ложка для того, щоб їсти рідку їжу? А я гадаю, що це парасолька для ляльки!».

Як ви вважаєте, чи розуміє дитина призначення тих предметів, які є в групі? Чи виходить у неї взяти предмет (лійку для квітів) і виконати відповідну дію за його допомогою?

8

Помічає та сам (за допомогою дорослих) усуває неохайність зовнішнього вигляду й одягу

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як приводили себе до ладу, коли бігли додому після гри з друзями. Як ви дивилися, чи застібнуті ґудзики, поправляли шнурівку, пригладжували волосся. «Це для мене було дуже важливо, бо всі в моїй родині завжди стежили за своїм зовнішнім виглядом». Можна розказати, як у садочку був хлопчик, з яким не хотілось гратися через його неохайність. Якось він прийшов до садочка дуже охайним – і ви його не впізнали.

Гра «Кудлатик».

Дорослий куйовдить собі волосся, бруднить обличчя зубною пастою, вдягається неохайно, плутаючи деталі одягу. Дитина має визначити, що не так, і виправити це.

Як побудувати взаємини з дитиною, щоб навчити її доглядати за своїми речами? Що може їй у цьому допомоги?

9

Одягається та роздягається, у певній послідовності складає свої речі, знає порядок одягання й роздягання, дотримується охайності в одязі

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви привчалися складати свої речі дуже охайно, відпочиваючи на природі з батьками, і як вам це допомогло, коли почалася злива й треба було швидко збирати й ховати все в машину. Ви швидко це зробили й зраділи, бо весь ваш одяг був сухий.

Разом побудуйте (намалюйте) будинок. Пояснюйте, що неможливо почати будувати з даху. Усе починається з фундаменту. Так само й кожна дія має початок – «фундамент». У грі скажіть: «Спочатку я». Тоді називайте разом послідовність дій. Інколи пропонуйте дитині «неправильні» дії, спонукаючи її виявити помилки. Обговорюйте правильний варіант.

Як навчити дитину самостійно стежити за своїм зовнішнім виглядом, бути охайною й організованою?

10

Вибирає матеріали, з яких виготовлятиме щось, і пояснює свій вибір

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як вибирали папір, фарби, наліпки для листівки. Коли вона була майже готова, вам закортіло додати дрібних прикрас. Ви попросили в мами намистинки, адже з ними листівка матиме яскравіший вигляд. Мама охоче допомогла.

  • Готуйте разом, пояснюючи, який продукт і коли додавати. Розкажіть, що станеться, якщо змінити пропорції.
  • Одягаючись, пояснюйте свій вибір одягу та поєднання кольорів. Пограйтесь у модельєра: нехай дитина підбере одяг для мами, тата, брата, сестри.
  • Вигадайте разом фантастичний прилад, пояснюючи, з чого він зроблений і для чого.

Чи легко моїй дитині самостійно вибрати матеріали для роботи або іграшки? Як сформувати в дитини таке вміння?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux

Іскорки
Суперсил

Перейти