Система уявлень дитини про себе, або «образ Я», починає формуватися ще в ранньому дитинстві. Цей образ містить як усвідомлення своїх фізичних, розумових, моральних, особистісних, гендерних якостей і самооцінки, так і суб’єктивне ставлення до зовнішніх чинників і людей навколо.
У цей період у дитини починає формуватися уявлення про себе під впливом її оточення, найближчих важливих для неї людей. Тому від поведінки дорослих буде залежати, якою дитина себе бачить, як вона сприймає себе, подальше формування того, якою (чи яким) мене бачать інші. Саме в цей час закладається фундамент для здорової самооцінки.
Знає та називає своє ім’я
Розрізняє стать
Вирізняє себе з-поміж інших, знаходить себе на світлинах
Активно використовує займенники «я», «моє» під час спілкування з дітьми й дорослими
Знає різницю між «моє» та «чуже». Захищає своє й запитує дозволу, перш ніж узяти чуже
Дає собі позитивну оцінку: «Я хороший (-а)!», «Я можу!»
Вільно висловлює свої почуття, емоції, безпосередні ситуативні бажання: «Я хочу!», «Ні, я не хочу»
Називає себе в ігровій ролі: «Я мама», «Я лікар». Називає свої ігрові дії: «Я зварю кашу й годуватиму донечку». Змінює рольову поведінку залежно від ролі та партнерів у грі
З’являється здатність до оцінювання власних вчинків: «Я зробив (-ла)», наслідків для фізичного й емоційного стану іншої людини
Знає своє прізвище, цікавиться історією сім’ї, усвідомлює: «Це я, це наша сім’я»