Я та мій вибір

Розвиток відповідальності, уміння робити вибір, висловлювати свою думку та вирішувати проблеми.
Пам’ятаймо, що дитина має право на помилку, а також їй треба бачити наслідки свого вибору як частини безперервного розвитку.
Я та мій вибір

Уміння робити вибір – дуже важлива навичка, що формується в дошкільний період. Рівень її сформованості впливає на все подальше життя. Ми живемо у світі широкого вибору й розмаїтті можливостей. Проте часто заплутуємося в надмірі варіантів вибору замість того, щоб почуватися більш задоволеними. Як наслідок, ми губимося, сумніваємося, вичікуємо й не наважуємося зробити вибір. Часом це призводить до справжніх страждань.

Особливо складно приймати рішення дитині, і дорослий своїми виваженими діями може допомогти їй навчитися робити усвідомлений вибір. Важливо пам’ятати: якщо батьки самі все вирішують за дитину, у дорослому житті це може стати великою проблемою. Саме тому так важливо знати, як ми можемо допомогти малюкові опанувати цю навичку.

Сходинки розвитку навички

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як у дитинстві вам дуже подобалося спати з іграшкою, і щоразу перед сном батьки вас запитували, з якою саме ви засинатимете.

Зроби:

Пропонуйте вирішувати прості питання в побуті, даючи максимум два варіанти на вибір: «Ти візьмеш із собою на прогулянку машинку чи м’яч?», «Ти вдягнеш сьогодні червону футболку чи жовту?», «Будеш яблуко чи грушу?» тощо.

Спитай у вихователя:

Чи може моя дитина вибрати одну іграшку з-поміж інших? Як ви гадаєте, чи вдається їй вибрати саме одну? Чи спостерігали ви вагання дитини перед вибором? Як допомогти дитині подолати вагання й зробити вибір?

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як мама запитувала, що саме ви хотіли б попити (сік чи компот) щоразу, коли ви хотіли пити.

Зроби:
  • Зробіть із дитиною меню (з тих продуктів і страв, які є вдома). Пограйтеся в ресторан, де дитина – відвідувач, який робить замовлення.
  • Запитайте в дитини (вибираючи ті продукти, що у вас є): ти зараз хочеш солоного, солодкого чи кислого? Рідкого, твердого чи хрусткого?
Спитай у вихователя:

Порадьте, як допомогти дитині навчитися вибирати одну чи дві страви, ласощі з-поміж багатьох?

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як ви з мамою купували взуття. Мама показувала декілька пар, ви їх міряли, а тоді вона запитувала, яка серед відібраних сподобалася. Цю пару ви й купували.

Зроби:
  • Пограйте в рольову гру «Магазин». Важливо, щоб дитина була в ролі покупця й вибирала товари.
  • Пограйте в гру «Стиліст і модель», в якій дитина сама складе собі гардероб.
  • Нехай вона вибере одяг і для вас. Сфотографуйтеся в цьому одязі.
Спитай у вихователя:

Порадьте, як допомогти дитині навчитися вибирати одну-дві речі з-поміж багатьох?

Розкажи:

Розкажіть історію про те, що ваша бабуся дуже любила читати вам казки. Коли вона запитувала, про кого почитати, ви бігли до полиці з книжками й вибирали книжку з яскравими малюнками (можете назвати улюблені).


Зроби:
  • Читаючи дитині певні книжки, ви допоможете їй сформувати думку про важливість вибору в житті. Наприклад, у казці «Троє поросят» кожен персонаж зробив свій вибір матеріалу для будівництва, що призвело до різних наслідків.
  • Пропонуйте дитині на вибір 2 книжки, розповідаючи (описуючи жанр книжки): «Ця книжка – казка, а ця – про пригоди».
Спитай у вихователя:

Чи може моя дитина сама вибрати книжку? Чи вагається вона перед вибором? Чи задовольняє її вибір і чи може вона його пояснити?

Розкажи:

Розкажіть, як гралися на вулиці, дуже змерзли й побігли додому, щоб одягтися тепліше. Вам хотілося ще погратися з друзями, але ви розуміли, що для цього треба вдягтися.

Зроби:

Уміння зчитувати сигнали тіла допомагає нам швидко реагувати на ситуації й зберігати усвідомленість. Щоб розвинути цю навичку, разом пограйте в гру «Моє тіло каже». Раз на годину зупиняйтеся і «зчитуйте» сигнали: у мене червоні щоки / холодні руки / серце швидко б’ється / бурчить у животі.

Спитай у вихователя:

Чи вдається моїй дитині усвідомлено вибирати важливу на певний момент дію: тепло вдягнутися, сказати про те, що вона хоче побути на самоті? Як можна допомогти дитині навчитися озвучувати свою потребу («секретики»)?

Розкажи:

Розкажіть, як батьки завжди вас запитували, куди ви хотіли б піти на прогулянку (у парк на гойдалки чи у двір, де є гірки й пісочниці). Ви залюбки вибирали.

Зроби:

Пам’ятайте: коли дитина каже, що їй нудно, не кваптеся давати їй пульт або телефон з мультфільмом. Не варто й ставати для неї аніматором. Так ми позбавляємо дитину можливості бути джерелом своїх дій і робити вибір. Запропонуйте дитині понудитися кілька хвилин або заплющити очі, щоб з’явилась ідея.

Спитай у вихователя:

Чи вдається моїй дитині самій вибирати активність для себе? Чи може вона пояснити свій вибір? Яку активність вона вибирає найчастіше? Що може допомогти їй перемкнутися на інші активності?

Розкажи:

Розкажіть, як захопилися грою й не намалювали листівку разом з іншими дітьми. Ви засмутилися, що підете додому без малюнка, а вихователька сказала: «Ти вибрала гру, тому тобі забракло часу на малюнок. Ти зможеш зробити його завтра, якщо вчасно про це згадаєш».

Зроби:
  • Слова, що свідчать про усвідомлення дитиною причин і наслідків: «якщо..., то», «тому що».
  • Для подій, що засмучують, вигадайте вигук: «Ура, новий досвід!». Проте спочатку підтримайте: «Ти засмутився? Ти злишся?».
  • Звертайте увагу на те, що вийшло добре, а потім подумайте, як наступного разу зробити інакше.
Спитай у вихователя:

Чи може моя дитина вибрати матеріали для самостійної діяльності? Як навчити її усвідомлювати й обговорювати наслідки свого вибору?

Розкажи:

Розкажіть, як спостерігали за тим, як мама готувала вечерю, робила салат. Ви спробували погратися з нарізаними шматочками овочів, викладаючи різні фігурки на тарілці: у вас вийшов зайчик, квіточка та змія.

Зроби:
  • Дайте дитині пофантазувати: яку суперсилу вона хотіла б мати, з яким персонажем мультфільму дружити тощо.
  • Запропонуйте помалювати зубною щіткою, пальцями ніг, нитками, губкою й іншими предметами.
  • Гра «Фантазери». У кожного з вас набір: кілька макаронин, фарби, фломастери, крупа, кольоровий папір, клей. Із цих предметів треба створити шедевр.
Спитай у вихователя:

Чи виникає в дитини бажання додати щось своє до створюваного образу, малюнка, будівлі тощо? Що допомагає їй творити?

Розкажи:

Розкажіть, як одного разу в садочку ліпили пташку з пластиліну. Вас настільки захопила ідея, що закортіло виліпити ще й удома. Однак удома не було пластиліну, і батьки запропонували зробити пташку із солоного тіста чи маси для ліплення. Ви вибрали тісто, бо виготовляли його разом з мамою й дідусем.

Зроби:

Узявши будь-який предмет, обговоріть із дитиною: з яких матеріалів він зроблений, чому саме такий матеріал використано. Потім запропонуйте подумати разом з вами: якби ви винаходили олівець, із якого матеріалу він був би зроблений? А якби чашку? А якби штани? А ґудзики?

Спитай у вихователя:

Чи може моя дитина самостійно вибрати матеріали для творчості? Які матеріали моя дитина вибирає найчастіше?

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як одного разу ненароком штовхнули друга й він образився. Ви відчули, що ваш друг засмучений, і захотіли попросити в нього вибачення. Ви пригадали, як вибачався ваш брат/сестра чи герой з мультфільму, і вирішили сказати так само.

Зроби:

Пропонуйте дитині різні ситуації (життєві й комічні), ставлячи запитання: «А що зробив би супергерой? А що зробив би лиходій? А що зробив би твій друг? А що зробив би боягуз?».

Спитай у вихователя:

Чи усвідомлює моя дитина, що скоїла щось? Чи виникає в неї бажання попросити вибачення? Чи просить вона вибачення? Як її навчити усвідомлювати свої дії та визначати свою поведінку в певному випадку?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux