Я та мій вибір
Відчуття власної відповідальності, вміння робити вибір, вирішувати й висловлювати свою думку.
Пам’ятаймо, що дитина має право на помилку, а також їй треба бачити наслідки свого вибору як частини безперервного розвитку.

Уміння робити вибір – дуже важлива навичка, що формується в дошкільний період. Рівень її сформованості впливає на все подальше життя. Ми живемо у світі широкого вибору й розмаїтті можливостей. Проте часто заплутуємося в надмірі варіантів вибору замість того, щоб почуватися більш задоволеними. Як наслідок, ми губимося, сумніваємося, вичікуємо й не наважуємося зробити вибір. Часом це призводить до справжніх страждань.


Особливо складно приймати рішення дитині, і дорослий своїми виваженими діями може допомогти їй навчитися робити усвідомлений вибір. Важливо пам’ятати: якщо батьки самі все вирішують за дитину, у дорослому житті це може стати великою проблемою. Саме тому так важливо знати, як ми можемо допомогти малюкові опанувати цю навичку.

Сходинки розвитку навички
1

Вибирає іграшку, якою хоче гратися

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію про те, як у дитинстві вам дуже подобалося спати з іграшкою, і щоразу перед сном батьки вас запитували, з якою саме ви засинатимете.

Пропонуйте вирішувати прості питання в побуті, даючи максимум два варіанти на вибір: «Ти візьмеш із собою на прогулянку машинку чи м’яч?», «Ти вдягнеш сьогодні червону футболку чи жовту?», «Будеш яблуко чи грушу?» тощо.

Чи може моя дитина вибрати одну іграшку з-поміж інших? Як ви гадаєте, чи вдається їй вибрати саме одну? Чи спостерігали ви вагання дитини перед вибором? Як допомогти дитині подолати вагання й зробити вибір?

2

Вибирає їжу, ласощі

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію про те, як мама запитувала, що саме ви хотіли б попити (сік чи компот) щоразу, коли ви хотіли пити.

  • Зробіть із дитиною меню (з тих продуктів і страв, які є вдома). Пограйтеся в ресторан, де дитина – відвідувач, який робить замовлення.
  • Запитайте в дитини (вибираючи ті продукти, що у вас є): ти зараз хочеш солоного, солодкого чи кислого? Рідкого, твердого чи хрусткого?

Порадьте, як допомогти дитині навчитися вибирати одну чи дві страви, ласощі з-поміж багатьох?

3

Вибирає одяг, взуття

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію про те, як ви з мамою купували взуття. Мама показувала декілька пар, ви їх міряли, а тоді вона запитувала, яка серед відібраних сподобалася. Цю пару ви й купували.

  • Пограйте в рольову гру «Магазин». Важливо, щоб дитина була в ролі покупця й вибирала товари.
  • Пограйте в гру «Стиліст і модель», в якій дитина сама складе собі гардероб.
  • Нехай вона вибере одяг і для вас. Сфотографуйтеся в цьому одязі.

Порадьте, як допомогти дитині навчитися вибирати одну-дві речі з-поміж багатьох?

4

Вибирає книжку, яку хоче, щоб їй почитали

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію про те, що ваша бабуся дуже любила читати вам казки. Коли вона запитувала, про кого почитати, ви бігли до полиці з книжками й вибирали книжку з яскравими малюнками (можете назвати улюблені).


  • Читаючи дитині певні книжки, ви допоможете їй сформувати думку про важливість вибору в житті. Наприклад, у казці «Троє поросят» кожен персонаж зробив свій вибір матеріалу для будівництва, що призвело до різних наслідків.
  • Пропонуйте дитині на вибір 2 книжки, розповідаючи (описуючи жанр книжки): «Ця книжка – казка, а ця – про пригоди».

Чи може моя дитина сама вибрати книжку? Чи вагається вона перед вибором? Чи задовольняє її вибір і чи може вона його пояснити?

5

Розуміє свої потреби та вибирає дію (хочу їсти, пити, побути на самоті; хочу, щоб мене обійняли)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як гралися на вулиці, дуже змерзли й побігли додому, щоб одягтися тепліше. Вам хотілося ще погратися з друзями, але ви розуміли, що для цього треба вдягтися.

Уміння зчитувати сигнали тіла допомагає нам швидко реагувати на ситуації й зберігати усвідомленість. Щоб розвинути цю навичку, разом пограйте в гру «Моє тіло каже». Раз на годину зупиняйтеся і «зчитуйте» сигнали: у мене червоні щоки / холодні руки / серце швидко б’ється / бурчить у животі.

Чи вдається моїй дитині усвідомлено вибирати важливу на певний момент дію: тепло вдягнутися, сказати про те, що вона хоче побути на самоті? Як можна допомогти дитині навчитися озвучувати свою потребу («секретики»)?

6

Вибирає активність для себе (дивитися мультфільм, читати книжку, гратися в щось тощо)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як батьки завжди вас запитували, куди ви хотіли б піти на прогулянку (у парк на гойдалки чи у двір, де є гірки й пісочниці). Ви залюбки вибирали.

Пам’ятайте: коли дитина каже, що їй нудно, не кваптеся давати їй пульт або телефон з мультфільмом. Не варто й ставати для неї аніматором. Так ми позбавляємо дитину можливості бути джерелом своїх дій і робити вибір. Запропонуйте дитині понудитися кілька хвилин або заплющити очі, щоб з’явилась ідея.

Чи вдається моїй дитині самій вибирати активність для себе? Чи може вона пояснити свій вибір? Яку активність вона вибирає найчастіше? Що може допомогти їй перемкнутися на інші активності?

7

Може вибрати щось для самостійної ігрової діяльності (продукує ідеї, добирає матеріали тощо) й водночас навчається приймати наслідки свого вибору

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як захопилися грою й не намалювали листівку разом з іншими дітьми. Ви засмутилися, що підете додому без малюнка, а вихователька сказала: «Ти вибрала гру, тому тобі забракло часу на малюнок. Ти зможеш зробити його завтра, якщо вчасно про це згадаєш».

  • Слова, що свідчать про усвідомлення дитиною причин і наслідків: «якщо..., то», «тому що».
  • Для подій, що засмучують, вигадайте вигук: «Ура, новий досвід!». Проте спочатку підтримайте: «Ти засмутився? Ти злишся?».
  • Звертайте увагу на те, що вийшло добре, а потім подумайте, як наступного разу зробити інакше.

Чи може моя дитина вибрати матеріали для самостійної діяльності? Як навчити її усвідомлювати й обговорювати наслідки свого вибору?

8

Готовність експериментувати (вибирати щось нове). Використовує нові матеріали, додає нові фарби тощо для втілення оригінальних ідей

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як спостерігали за тим, як мама готувала вечерю, робила салат. Ви спробували погратися з нарізаними шматочками овочів, викладаючи різні фігурки на тарілці: у вас вийшов зайчик, квіточка та змія.

  • Дайте дитині пофантазувати: яку суперсилу вона хотіла б мати, з яким персонажем мультфільму дружити тощо.
  • Запропонуйте помалювати зубною щіткою, пальцями ніг, нитками, губкою й іншими предметами.
  • Гра «Фантазери». У кожного з вас набір: кілька макаронин, фарби, фломастери, крупа, кольоровий папір, клей. Із цих предметів треба створити шедевр.

Чи виникає в дитини бажання додати щось своє до створюваного образу, малюнка, будівлі тощо? Що допомагає їй творити?

9

Вибирає матеріали, з яких виготовлятиме щось, і пояснює свій вибір

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як одного разу в садочку ліпили пташку з пластиліну. Вас настільки захопила ідея, що закортіло виліпити ще й удома. Однак удома не було пластиліну, і батьки запропонували зробити пташку із солоного тіста чи маси для ліплення. Ви вибрали тісто, бо виготовляли його разом з мамою й дідусем.

Узявши будь-який предмет, обговоріть із дитиною: з яких матеріалів він зроблений, чому саме такий матеріал використано. Потім запропонуйте подумати разом з вами: якби ви винаходили олівець, із якого матеріалу він був би зроблений? А якби чашку? А якби штани? А ґудзики?

Чи може моя дитина самостійно вибрати матеріали для творчості? Які матеріали моя дитина вибирає найчастіше?

10

Вибирає модель поведінки (брати чуже чи ні, просити вибачення чи ні тощо)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію про те, як одного разу ненароком штовхнули друга й він образився. Ви відчули, що ваш друг засмучений, і захотіли попросити в нього вибачення. Ви пригадали, як вибачався ваш брат/сестра чи герой з мультфільму, і вирішили сказати так само.

Пропонуйте дитині різні ситуації (життєві й комічні), ставлячи запитання: «А що зробив би супергерой? А що зробив би лиходій? А що зробив би твій друг? А що зробив би боягуз?».

Чи усвідомлює моя дитина, що скоїла щось? Чи виникає в неї бажання попросити вибачення? Чи просить вона вибачення? Як її навчити усвідомлювати свої дії та визначати свою поведінку в певному випадку?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux

Іскорки
Суперсил

Перейти