Емоції є найважливішим ланцюжком зв’язку дитини з навколишнім світом, фундаментом ставлення до себе й до інших. Саме емоції та почуття дають дитині змогу осмислити й розрізнити добро і зло, красиве й некрасиве, пізніше – опанувати здатність регулювати власну поведінку.
Дитина ще не вміє керувати своїми емоціями, стримувати їх небажані прояви. Тому вся активність дитини – виразно емоційна, забарвлена позитивними чи негативними переживаннями. Дорослий скеровує емоційне життя малюка: коли малюк засмучений, дорослий підбадьорює, переключає на іншу діяльність; утома, дратівливість – занадто бурхливі вияви емоцій, які свідчать про надмірне збудження нервової системи, потребу у відпочинку – дорослий заспокоює малюка, створює умови для сну.
Відтворює емоцію – ми бачимо емоційну реакцію (наділяє емоціями іграшки, неживі об’єкти)
Виявляє усвідомлення того, що інші діти є людьми, а не речами (їм буває радісно, боляче, образливо тощо)
Відчуває прості емоції: злість, смуток, цікавість тощо
Прояв істерик, афектів (закономірний етап розвитку, коли дитина ще не може керувати емоціями; дорослий у цей час навчає дитину власною реакцією)
Переходить свідомо від одного емоційного стану до іншого (від гніву до заспокоєння)
Проявляє цікавість до стану інших людей (чи ставить запитання про стан інших людей)
Розрізняє емоційні стани людей навколо (орієнтується, коли радіють, засмучуються, сердяться)
Розрізняє свої настрої
Пояснює причину своїх емоцій
Упізнає та називає різні емоції інших людей