Я та довкілля

Формування екосвідомості та дбайливого ставлення до природи, ресурсів та тварин.
Екосвідомість – це можливість відчувати себе частиною світу.
Я та довкілля

Більшість із нас у дитинстві проводили час на природі: лазили по деревах, досліджували скелі й жуків, гралися на свіжому повітрі з друзями. Ми навіть не уявляли, що ці веселі активності тим часом розвивали наш мозок і тіло, готуючи до подальшого життя.

Діти починають здобувати екологічну освіту в ранньому віці. Спостерігаючи, граючись, розмовляючи й розмірковуючи разом із дитиною, важливо звертати увагу на те, як дбайливо використовувати природні ресурси та робити свій внесок у боротьбу зі зміною клімату. Важливо викликати інтерес до захисту довкілля та догляду за ним, зробити турботу про природу частиною життя дитини, розвинути екологічне мислення.

Сходинки розвитку навички

Розкажи:

Розкажіть дитині, як ви з дідусем ходили до озера. На березі було багато сіреньких камінчиків. Ви взяли один у руки, а потім захотіли взяти ще один. Раптом другий «камінчик» вистрибнув з ваших рук у воду – це була жаба. Дідусь пояснив, що камінчик неживий, а жаба жива – вона дихає та стрибає. Потім ви роздивлялись, де камінчик, а де жаба, і чим вони схожі.

Зроби:

Гра «Живе, зростає, літає». 

Ведучий називає об’єкт. Якщо об’єкт живий – треба рухатися, неживий – завмерти. Якщо об’єкт росте (йдеться про рослину чи дерево), підійміть руки вгору. Якщо об’єкт літає, «змахуйте крилами».

Спитай у вихователя:

Як навчити дитину розрізняти об’єкти живої та неживої природи?

Розкажи:

Розкажіть, як ви поїхали з батьками в ліс по гриби. Вашу увагу привернув гриб із червоною шапкою і білими крапками. Щойно ви нахилилися до нього, тато сказав: «Це небезпечний гриб і збирати його не можна». Потім показав на інший гриб з товстою ніжкою та коричневою шапкою: «А це – білий гриб, він дуже смачний, коли його приготувати».

Зроби:

Створіть «книгу природи». 

Разом із дитиною вирушайте в «експедицію», озброївшись лупою для збору інформації. Замальовуйте й фотографуйте листочки дерев і квітів. Потім разом шукайте й розпізнавайте рослини в книгах або в Інтернеті. Підписуйте назви.

Спитай у вихователя:

Як правильно формувати уявлення дитини про рослинний світ? Що дитина цього віку має знати про рослини?

Розкажи:

Розкажіть, як ви з батьками зустріли білочку в лісі. Вам захотілося принести її додому. Тато пояснив, що дім білочки – у лісі, вона сумуватиме, якщо її забрати. Він розповів про інших лісових тварин. Пояснив, що тварин, які живуть у природі, називають дикими, а тварин, які живуть удома, – свійськими. Ви згадували й перераховували тварин, які живуть у вашої бабусі і друзів.

Зроби:

Роздрукуйте зображення диких і свійських тварин. Намалюйте будинок. Беручи в руки кожну тварину, зображайте її жестами або звуками. Якщо тварина свійська, зображення тварини розміщуйте «в будинок», озвучуючи, як ця тварина допомагає людині. Диких тварин розміщуйте поза будинком.

Спитай у вихователя:

Як навчити дитину розпізнавати свійських і диких тварин?

Розкажи:

Розкажіть, що в дитинстві у вас був акваріум. Ви годували рибок і спостерігали за ними. Одного разу, побачивши рибок у річці, ви помітили, що вони інші. Ви розпитали про них у батьків. Мама розповіла, що є морські, річкові й акваріумні рибки.

Зроби:
  • У грі з дитиною називайте одне одному рибу, птицю чи змію. Хтось загадує, хтось зображає. Якщо риба – відкривайте-закривайте рота; птиця – змахуйте «крилами»; змія – покажіть рух змії рукою.
  • У книжці знаходьте й називайте тварин.
  • У парку спостерігайте за птахами та рахуйте їх види.
  • Спостерігайте за птахами, що прилітають до годівниці.
Спитай у вихователя:

Чи любить дитина спостерігати за птахами, тваринами? Чи розпитує про їхнє життя? Що може підтримати інтерес дитини до вивчення природи?

Розкажи:

Розкажіть дитині, як одного разу ви з батьками поїхали на відпочинок і, побачивши водойму, вигукнули: «Ура! Море!». Тоді тато пояснив, що це не море, а велике озеро. Потім він розповів цікаву історію про річки й утворення моря.

Зроби:

Для порівняння водойм та їхніх властивостей покажіть дитині наочно: 

  • океан – ванна води;
  • озеро – велика миска;
  • річка – довільна довга посудина;
  • струмок – коктейльна трубочка;
  • водоспад – відкритий кран з водою.

Спитай у вихователя:

Чи розрізняє моя дитина водойми: річка, озеро, море? Як краще пояснити дитині різницю?

Розкажи:

Розкажіть, як ви запитали в батьків, чому бувають зима, весна, осінь і літо. Тато розповів захопливу історію про сезони. Наступного дня вам купили книжку про пори року, і ви розглядали її з друзями.

Зроби:
  • Для пояснення електрики потріть повітряну кульку об волосся і притуліть до стіни.
  • Спостерігайте іскри під час тертя синтетичного одягу.
  • Обертайте м’яч (Земля) довкола лампи (Сонце), пояснюючи сезонність.
  • Намалюйте календар днів народження членів родини. Хто в яку пору року народився?
  • Зробіть разом книжку про пори року. На кожній сторінці описуйте, що відбувається в цей сезон.
Спитай у вихователя:

Чи орієнтується дитина в сезонних змінах? Як розповідати дитині про світлові й електричні явища, щоб їй було зрозуміло та цікаво?

Розкажи:

Розкажіть, як ви з батьками одного разу прибирали берег річки. Тато був обурений через сміття на березі. Він розповідав про бережливе ставлення до природи і вчив обов’язково прибирати за собою. Після пікніка ми зібрали сміття та викинули його в урну.

Зроби:
  • Звертайте увагу дитини на сміття навколо. Акцентуйте увагу, коли викидаєте сміття в урну/бак для сміття.
  • Коли в кімнаті дитини не прибрано, скажіть: «Уяви, що так само не прибрано в нашому місті. Що станеться, якщо кожен буде залишати свої речі розкиданими?».
Спитай у вихователя:

Як сформувати в дитини навичку дотримання правил доцільного природокористування? Які ігри, вправи, інформацію використовувати, щоб дитині було цікаво і зрозуміло?

Розкажи:

Розкажіть, як ви з батьками переглядали фільм про взаємозв’язок усього на Землі: повітря, води, ґрунту, тварин і людей. Це була захоплива подорож. Потім ви ще довго спілкувалися на цю тему.

Зроби:
  • Разом з дитиною дослідіть кругообіг води в природі за допомогою малюнка або макета.
  • Звертайте увагу дитини на те, як змінює свій стан вода, коли кипить у чайнику або заморожується в морозильній камері. Розповідайте, чому це відбувається.
  • Поливайте разом квіти. Зверніть увагу на те, без чого не може жити рослина.
Спитай у вихователя:

Як коротко і зрозуміло пояснювати дитині природні явища й формувати уявлення про цілісність світу? Яка інформація для дітей цього віку буде доречною?

Розкажи:

Розкажіть, як батьки вчили вас ощадливого ставленню до води. Коли ви чистили зуби, воду вчили перекривати і знову відкривати кран, коли ополіскували. А ще у вас була книжка з малюнками, в якій були цікаві факти про водні ресурси. Особливо цікаво було дізнатися про прісну й солону воду на Землі, і що прісної води дуже мало, тому її треба берегти.

Зроби:
  • Призначте дитину «головною» в будинку. Нехай вона стежить за вимиканням світла, за тим, щоб із крана просто так не текла вода, щоб у магазині не купували зайвого, порівнюючи придбане зі списком покупок.
  • Посадіть разом рослину у дворі.
Спитай у вихователя:

Що допоможе дитині навчитися дбайливо ставитися до води й інших ресурсів? Як її зацікавити цією темою?

Розкажи:

Розкажіть, як у дитинстві ви дуже хотіли мати собаку, але батьки погодилися завести його лише за умови, що ви за ним доглядатимете. Ви погодились. Одного разу батьки прийшли додому з собакою, і ви були дуже щасливі. Розкажіть, як ви гралися з собакою та доглядали за ним: годували, вигулювали тощо.

Зроби:
  • Якщо в сім’ї є домашній улюбленець, призначте дитину відповідальною за якусь просту дію, пов’язану з доглядом за твариною. Якщо немає, зробіть разом годівницю для птахів.
  • Виберіть тварину в зоопарку, за якою будете спостерігати час від часу або опікуватися нею.
Спитай у вихователя:

Чи цікавиться дитина тваринами? Які тварини їй подобаються? Чи виявляє вона піклування про тварин? У чому це проявляється?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux