Я та довкілля

Більшість із нас у дитинстві проводили час на природі: лазили по деревах, досліджували скелі й жуків, гралися на свіжому повітрі з друзями. Ми навіть не уявляли, що ці веселі активності тим часом розвивали наш мозок і тіло, готуючи до подальшого життя.
Діти починають здобувати екологічну освіту в ранньому віці. Спостерігаючи, граючись, розмовляючи й розмірковуючи разом із дитиною, важливо звертати увагу на те, як дбайливо використовувати природні ресурси та робити свій внесок у боротьбу зі зміною клімату. Важливо викликати інтерес до захисту довкілля та догляду за ним, зробити турботу про природу частиною життя дитини, розвинути екологічне мислення.
Знає, що він (вона) людина. Усвідомлює, що природа є жива й нежива
Розкажіть дитині, як ви з дідусем ходили до озера. На березі було багато сіреньких камінчиків. Ви взяли один у руки, а потім захотіли взяти ще один. Раптом другий «камінчик» вистрибнув з ваших рук у воду – це була жаба. Дідусь пояснив, що камінчик неживий, а жаба жива – вона дихає та стрибає. Потім ви роздивлялись, де камінчик, а де жаба, і чим вони схожі.
Гра «Живе, зростає, літає».
Ведучий називає об’єкт. Якщо об’єкт живий – треба рухатися, неживий – завмерти. Якщо об’єкт росте (йдеться про рослину чи дерево), підійміть руки вгору. Якщо об’єкт літає, «змахуйте крилами».
Як навчити дитину розрізняти об’єкти живої та неживої природи?
Розпізнає дерево, кущ, трав’янисті рослини, гриби. Розуміє їх значення у природі й у житті людини
Розкажіть, як ви поїхали з батьками в ліс по гриби. Вашу увагу привернув гриб із червоною шапкою і білими крапками. Щойно ви нахилилися до нього, тато сказав: «Це небезпечний гриб і збирати його не можна». Потім показав на інший гриб з товстою ніжкою та коричневою шапкою: «А це – білий гриб, він дуже смачний, коли його приготувати».
Створіть «книгу природи».
Разом із дитиною вирушайте в «експедицію», озброївшись лупою для збору інформації. Замальовуйте й фотографуйте листочки дерев і квітів. Потім разом шукайте й розпізнавайте рослини в книгах або в Інтернеті. Підписуйте назви.
Як правильно формувати уявлення дитини про рослинний світ? Що дитина цього віку має знати про рослини?
Розпізнає тварин своєї місцевості: свійських і диких
Розкажіть, як ви з батьками зустріли білочку в лісі. Вам захотілося принести її додому. Тато пояснив, що дім білочки – у лісі, вона сумуватиме, якщо її забрати. Він розповів про інших лісових тварин. Пояснив, що тварин, які живуть у природі, називають дикими, а тварин, які живуть удома, – свійськими. Ви згадували й перераховували тварин, які живуть у вашої бабусі і друзів.
Роздрукуйте зображення диких і свійських тварин. Намалюйте будинок. Беручи в руки кожну тварину, зображайте її жестами або звуками. Якщо тварина свійська, зображення тварини розміщуйте «в будинок», озвучуючи, як ця тварина допомагає людині. Диких тварин розміщуйте поза будинком.
Як навчити дитину розпізнавати свійських і диких тварин?
Має уявлення про звірів, птахів, прісноводних та акваріумних риб, земноводних, плазунів
Розкажіть, що в дитинстві у вас був акваріум. Ви годували рибок і спостерігали за ними. Одного разу, побачивши рибок у річці, ви помітили, що вони інші. Ви розпитали про них у батьків. Мама розповіла, що є морські, річкові й акваріумні рибки.
- У грі з дитиною називайте одне одному рибу, птицю чи змію. Хтось загадує, хтось зображає. Якщо риба – відкривайте-закривайте рота; птиця – змахуйте «крилами»; змія – покажіть рух змії рукою.
- У книжці знаходьте й називайте тварин.
- У парку спостерігайте за птахами та рахуйте їх види.
- Спостерігайте за птахами, що прилітають до годівниці.
Чи любить дитина спостерігати за птахами, тваринами? Чи розпитує про їхнє життя? Що може підтримати інтерес дитини до вивчення природи?
Знає, які види водойм є в місцевості й що в них водиться
Розкажіть дитині, як одного разу ви з батьками поїхали на відпочинок і, побачивши водойму, вигукнули: «Ура! Море!». Тоді тато пояснив, що це не море, а велике озеро. Потім він розповів цікаву історію про річки й утворення моря.
Для порівняння водойм та їхніх властивостей покажіть дитині наочно:
- океан – ванна води;
- озеро – велика миска;
- річка – довільна довга посудина;
- струмок – коктейльна трубочка;
- водоспад – відкритий кран з водою.
Чи розрізняє моя дитина водойми: річка, озеро, море? Як краще пояснити дитині різницю?
Має елементарні уявлення про світлові й електричні явища природи. Розрізняє пори року та їх послідовність, може розказати їхні характерні ознаки й відповідні сезонні зміни в природі, житті тваринного світу та діяльності людини
Розкажіть, як ви запитали в батьків, чому бувають зима, весна, осінь і літо. Тато розповів захопливу історію про сезони. Наступного дня вам купили книжку про пори року, і ви розглядали її з друзями.
- Для пояснення електрики потріть повітряну кульку об волосся і притуліть до стіни.
- Спостерігайте іскри під час тертя синтетичного одягу.
- Обертайте м’яч (Земля) довкола лампи (Сонце), пояснюючи сезонність.
- Намалюйте календар днів народження членів родини. Хто в яку пору року народився?
- Зробіть разом книжку про пори року. На кожній сторінці описуйте, що відбувається в цей сезон.
Чи орієнтується дитина в сезонних змінах? Як розповідати дитині про світлові й електричні явища, щоб їй було зрозуміло та цікаво?
Знає про необхідність дотримання правил доцільного природокористування, чистоти довкілля, ощадливого використання природних ресурсів і дотримується цих правил
Розкажіть, як ви з батьками одного разу прибирали берег річки. Тато був обурений через сміття на березі. Він розповідав про бережливе ставлення до природи і вчив обов’язково прибирати за собою. Після пікніка ми зібрали сміття та викинули його в урну.
- Звертайте увагу дитини на сміття навколо. Акцентуйте увагу, коли викидаєте сміття в урну/бак для сміття.
- Коли в кімнаті дитини не прибрано, скажіть: «Уяви, що так само не прибрано в нашому місті. Що станеться, якщо кожен буде залишати свої речі розкиданими?».
Як сформувати в дитини навичку дотримання правил доцільного природокористування? Які ігри, вправи, інформацію використовувати, щоб дитині було цікаво і зрозуміло?
Має уявлення про природне середовище планети Земля як цілісного організму, в якому взаємодіють повітря, вода, ґрунт, рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць тощо
Розкажіть, як ви з батьками переглядали фільм про взаємозв’язок усього на Землі: повітря, води, ґрунту, тварин і людей. Це була захоплива подорож. Потім ви ще довго спілкувалися на цю тему.
- Разом з дитиною дослідіть кругообіг води в природі за допомогою малюнка або макета.
- Звертайте увагу дитини на те, як змінює свій стан вода, коли кипить у чайнику або заморожується в морозильній камері. Розповідайте, чому це відбувається.
- Поливайте разом квіти. Зверніть увагу на те, без чого не може жити рослина.
Як коротко і зрозуміло пояснювати дитині природні явища й формувати уявлення про цілісність світу? Яка інформація для дітей цього віку буде доречною?
Дбайливо ставиться до використання води, електричної та теплової енергії в побуті. Докладає помірні зусилля для збереження, догляду й захисту довкілля
Розкажіть, як батьки вчили вас ощадливого ставленню до води. Коли ви чистили зуби, воду вчили перекривати і знову відкривати кран, коли ополіскували. А ще у вас була книжка з малюнками, в якій були цікаві факти про водні ресурси. Особливо цікаво було дізнатися про прісну й солону воду на Землі, і що прісної води дуже мало, тому її треба берегти.
- Призначте дитину «головною» в будинку. Нехай вона стежить за вимиканням світла, за тим, щоб із крана просто так не текла вода, щоб у магазині не купували зайвого, порівнюючи придбане зі списком покупок.
- Посадіть разом рослину у дворі.
Що допоможе дитині навчитися дбайливо ставитися до води й інших ресурсів? Як її зацікавити цією темою?
Доглядає за природою, тваринами
Розкажіть, як у дитинстві ви дуже хотіли мати собаку, але батьки погодилися завести його лише за умови, що ви за ним доглядатимете. Ви погодились. Одного разу батьки прийшли додому з собакою, і ви були дуже щасливі. Розкажіть, як ви гралися з собакою та доглядали за ним: годували, вигулювали тощо.
- Якщо в сім’ї є домашній улюбленець, призначте дитину відповідальною за якусь просту дію, пов’язану з доглядом за твариною. Якщо немає, зробіть разом годівницю для птахів.
- Виберіть тварину в зоопарку, за якою будете спостерігати час від часу або опікуватися нею.
Чи цікавиться дитина тваринами? Які тварини їй подобаються? Чи виявляє вона піклування про тварин? У чому це проявляється?