Щоденні поради для батьків
НУМО!бот
Я та числа
Розвиток логіко-математичних навичок, уміння рахувати й оперувати числами, просторових уявлень і розуміння часу.
Доведено, що діти з хорошими математичними навичками з легкістю встановлюють причинно-наслідкові зв’язки, а це впливає на їхні стосунки з іншими людьми.

Математика лежить в основі ключових сфер нашого життя. Дитина починає розуміти й описувати фігури та простір навколо себе за допомогою математики ще до того, як навчиться сидіти.

Оскільки ми всі використовуємо математику від народження, то розвиток наших математичних навичок позначається на якості всього нашого життя.

Вивчення математики схоже на побудову піраміди: щоб створити ідеальну форму, потрібна хороша основа. Математика – це не лише складні алгоритми й обчислення, а цілий комплекс знань, умінь, способів сприйняття, обробки та аналізу інформації. Вони впливають не тільки на вивчення «математики» як науки, а й на спосіб мислення, на можливість робити вибір і навіть соціальну сферу розвитку дитини.

Оскільки ступінь засвоєння цих життєво важливих навичок зростає пропорційно до рівня опанування математичних навичок, батькам варто розвивати елементарні математичні уявлення в ранньому дитинстві для майбутніх успіхів дитини.

Сходинки розвитку навички
1

Розрізняє букви й цифри, знає, що таке «один», «багато»

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині про те, як батьки приносили багато цукерок або апельсинів, а вам дуже подобалося пригощати всіх. Як ви роздавали по одній цукерці, щось лишалося, і мама казала: «Ще багато». Тоді ви знали, що можна роздати ще.

  • Гра «Буква чи цифра?». Називайте по черзі букви й цифри, а дитина нехай визначає, що це.
  • Показуйте книжки на полиці й одну книжку в руках, фломастери в пачці й один фломастер. Дитина має назвати: «багато», «один», «мало».

Чи може моя дитина розрізнити, де одна іграшка, а де багато? Як допомогти дитині сформувати поняття «один – багато»?

2

Знає свій вік

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині, як у вам малому подобалося, коли вас запитували, скільки вам років. Ви відповідали, показуючи свій вік на пальцях. Вам здавалося, що ви вже дорослий.

Разом розглядайте альбом з фотографіями, називаючи вік дитини (коли зроблено фотографії).

Чи запитує моя дитина в інших дітей і дорослих про їхній вік?

3

Знає дату свого народження, адресу й номер квартири

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині, як малим ви щороку чекали свого дня народження. І коли наближалася дата, ви передчували свято й нові подарунки.

  • Позначте разом з дитиною в календарі дату її народження.
  • Разом зробіть книжечку, де дитина намалює себе, а батьки підпишуть ім'я, дату народження, сім'ю (мама чи тато допоможуть підписати, де хто зображений), будиночок (під яким батьки напишуть адресу).

Чи нагадує дитина про свій день народження? Які традиції святкування дня народження є в групі? Як діти вітають одне одного?

4

Усно виконує прості обчислення

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині, як одного разу у вашої кішки народилися кошенята різних кольорів. І ви з друзями рахували, скільки рудих, скільки смугастих, скільки разом. Кошенята були прудкими, тож ви ніяк не могли їх порахувати. Потім ви посадили кошенят у кошик і тільки тоді змогли порахувати. Їх було шестеро.

  • Гуляючи вулицею, рахуйте машини. Рахуйте, скільки синіх, червоних машин.
  • Рахуйте людей з парасольками тощо.

Чи подобається моїй дитині рахувати? Як розвивати її інтерес до простих обчислень?

5

Застосовує логіко-математичні вміння в повсякденному житті: вміє набрати номер телефону служб порятунку, користується пультом від телевізора, аудіо- та відеотехніки

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині, як ви навчились користуватися пультом від телевізора й любили перемикати канали, коли вас про це просили. А ще, як ви швидко вивчали номери телефонів, і бабуся просила вас нагадати номер телефону мами, тата, лікарні тощо.

  • Розкажіть дитині, якими були телефони раніше (з дисками, з кнопками), покажіть фото. Можна намалювати ці моделі телефонів.
  • Пограйте з дитиною в телефонну розмову.

Як допомогти дитині навчитися використовувати математичні вміння в побуті?

6

Уміє лічити в межах першого десятка, використовуючи різні види лічби (кількісна, порядкова, у прямому й зворотному порядку)

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині свою улюблену лічилочку та як ви дуже любили гратися з родичами, промовляючи її.

  • Вивчіть лічилки (наприклад: «Еники-беники їли вареники, еники-беники кльоц – вийшов вусатий матрос»).
  • Рахуйте пальчики на руках і ногах, вагони в іграшковому потягу.
  • Попросіть дитину порахувати людей у черзі.
  • Порахуйте овочі, які готуватимете.

Як навчити дитину рахувати в прямому й зворотному порядку? Як навчати дитину рахувати й обчислювати, не перевантажуючи її?

7

Знає числа від 0 до 10 (відповідно до Базового компонента діти дошкільного віку вже свідомо оперують у межах 10), співвідносить їх із певною кількістю предметів, елементів множин

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині, як вам подобалося рахувати з бабусею. Вона діставала зі скриньки різнокольорові ґудзики, ви розкладали їх за кольором, формою, розміром. Вам треба було порахувати й сказати, скільки ґудзиків у тій чи іншій групі.

Рахуйте з дитиною сходинки, відміряйте кроки до пункту призначення.

Як навчити дитину рахувати, щоб вона почувалася здібною, роблячи підрахунки?

8

Визначає числову рівність, нерівність, визначає відношення: «На скільки більше? На скільки менше?»

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть, як ви любили рахувати. Удома, хоч би що робили, ви рахували. Наприклад, накривали з мамою на стіл і допомагали розставляти посуд. Розставили 6 тарілок, а ложок не вистачало. Мама запитала: «На скільки ложок менше?». Ви подивилися на дві тарілки без ложок і сказали: «На 2». Мама похвалила вас і припустила, що ви виростете математиком.

  • Готуючи їжу, показуйте кількість борошна чи цукру, роблячи «гірки», щоб дитина могла побачити більшу й меншу «гірку».
  • Пограйте в гру, в якій треба швидко назвати пари предметів у кімнаті за принципом «більше-менше»: лампа більша за подушку, ручка більша від гумки.

Які ігри можуть допомогти дитині розвивати навички рахунку й обчислень?

9

Знає знаки «плюс» (+), «мінус» (‒), «дорівнює» (=), співвідносить їх із діями додавання й віднімання

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть дитині, як у вам купили розрізну абетку (там були літери, цифри й знаки «+», «‒», «=»). Ви любили, граючись із татом, складати й розв’язувати приклади. Спочатку ви вигадували завдання татові, а тоді ‒ він вам. Було весело.

Показуємо приклади знаків («+», «‒», «=») наочно за допомогою іграшок або яблук, малюючи палички в таці з гречаною чи іншою крупою.

Як допомогти дитині запам’ятати знаки «+», «‒», «=» та навчити користуватися ними в цікавій для дитини формі? Що може заохотити дитину до рахунку й обчислень?

10

Має уявлення про склад числа з одиниць і двох менших (у межах 10), визначає суміжні числа

Розкажи:
Зроби:
Спитай:

Розкажіть, як гралися з мамою, групуючи предмети (наприклад, поставити в гараж 5 машинок). Ви рахували й старанно завозили машинки в гараж. Мама запитувала: «Скільки машинок у гаражі?». Ви відповідали: «5». А мама показувала: «А ось цифра 5». Ідучи до школи, ви вже знали всі цифри й почувалися дуже впевнено.

На папері намалюйте цифри (по цифрі на аркуш). Розкладіть їх довільно на підлозі. Дитина має стрибати з аркуша на аркуш, але в послідовності лічби.

Як можна розвивати математичні навички вдома, щоб дитині було цікаво? Які ігри можуть допомогти? Чи можна розвивати ці навички в рутинних справах і як?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux