Я та безпека

Без відчуття безпеки розвиток дитини неможливий. Ми досліджуємо світ тільки тоді, коли почуваємося в безпеці. Ми не можемо захистити дитину від усього, але можемо дати їй навички, з якими вона буде здатна подбати про себе.
Водночас батькам важливо подавати будь-яку інформацію про безпеку так, щоб у дитини не сформувалося відчуття, що світ тотально небезпечний.
Усвідомлює поняття ТАК – НІ, безпечно – небезпечно. Зупиняється, коли ми кажемо «стоп»
Розкажіть, як спостерігали за молодшим братиком, який постійно кудись біг. Коли він біг до дороги, мама наздоганяла його й казала, що там небезпечно, пояснювала чому. Мені мама сказала, що він іще дуже маленький і тільки вчиться.
- Гра: ведучий каже «стоп», і всі мають завмерти. Це може статися будь-коли, будь-де: вдома чи на вулиці. Потім ведучий каже «скасовано» або «йди». Міняйтеся ролями.
- Гра «Заморозка»: під час будь-якої дії торкайтеся одне одного й кажіть «стоп, заморозка», а потім – «тепло». Домовтеся про жест, який сигналізував би «стоп».
Чи реагує моя дитина на слово «стоп»? Чи може сама зупинитися? Як краще навчати дитину безпечної поведінки? На що звернути увагу?
Знає свою адресу, прізвище й імена батьків
Розкажіть, як їхали з мамою в тролейбусі й вона сказала: «Слухай уважно. Коли почуєш назву нашої вулиці, скажи мені, бо нам треба буде виходити». Ви зраділи, почувши потрібну назву, а мама сказала: «Молодець, ти дуже уважний».
- Гра в пошту й листоношу. Дитина має «доставити» пошту на вашу адресу.
- Разом простежте на карті дорогу від вашого будинку до садка або майданчика, знаходячи ваш будинок і називаючи адресу вголос.
- Покладіть у кишеньку дитини брелок із запискою, де зазначена адреса й телефон батьків.
Як допомогти дитині запам’ятати адресу свого проживання та шлях додому? Можливо, є цікаві ігри?
Самостійно відчиняє й зачиняє двері (щоб не зашкодити своєму тілу)
Розкажіть історію про те, як одного разу защемили пальці дверима та як це було боляче. Тоді мама вам пояснила, чому так сталося, і допомогла навчитися безпечно відчиняти й зачиняти двері, дверцята шаф тощо.
Гра «Планета відкривання».
Ставимо дитині запитання: «А що можна відкрити?» (каструлю, двері, шухляду, коробочку, кришку унітаза, зняти ковпачок з ручки). Просимо, щоб дитина була мешканцем цієї планети й навчила «прибульця-батька» відкривати. А батько жартома намагається все відкрити неправильно.
Як можна навчити дитину правил безпеки з дверима й іншими меблями, речами, які вона відкриває чи закриває?
Знає, де свої, а де чужі, сама не підходить до незнайомих людей
Розкажіть, як мама стояла в черзі до каси в магазині, а до вас звернувся незнайомець. Ви покликали маму, бо вона застерігала від розмов із чужими.
- Скажіть, що для вас найважливіше – безпека та здоров’я дитини. Є багато хороших людей, але є й злі люди, які можуть заподіяти шкоду. Не можна йти з незнайомцем, навіть якщо він називається знайомим. Не можна брати іграшки, цукерки.
- Навчіть дитину кликати вас на допомогу, кричати в разі небезпеки.
- Гра «Супергерої безпеки»: дитина – «лиходій», який хоче повести за собою «дитину» – батька. Потім навпаки. Похваліть дитину, яка впоралася.
Чи бувало, що незнайомці розмовляли з дитиною? Як вона поводилася? Як сформувати навичку безпечної поведінки з незнайомцями?
Миє руки перед споживанням їжі, не їсть немитих ягід і фруктів, розуміючи, чому не можна
Розкажіть, як ви поїхали до бабусі, в якої був великий сад. Ви хотіли з’їсти яблука із землі. Бабуся пояснила, чому так робити не можна, і запропонувала допомогти їй зібрати й помити яблука до столу. Миті яблука були яскравішими за ті, що лежали на землі.
- Покажіть дитині під мікроскопом, який мають вигляд немиті й миті продукти. Пошукайте картинки чи фото в Інтернеті.
- Нанесіть на ручки дитини або на продукти трохи блискіток для макіяжу – вони уособлюватимуть мікроби. Покажіть, скільки часу треба мити руки, щоб змити «мікроби».
Як розказати дитині про важливість миття рук і споживання митих фруктів і ягід, водночас не налякавши її та не спричинивши штучної фобії мікробів?
Уміє користуватися ножицями й знає, які предмети можна брати, а які – ні (ножиці, інструменти, сірники)
Розкажіть, як із дорослими робили новорічні прикраси. Вам розказували, що для дітей ножиці із закругленими кінцями, щоб не поранитися.
Дитина розвивається, повторюючи наш досвід. Скористайтеся одним з варіантів:
1. Безпечна альтернатива дорослим приладам та інструментам (дитячі пластикові ножі, посуд, ножиці).
2. Дозвольте дитині використовувати предмети лише у ваших руках (ви спрямовуєте ручки дитини).
3. Скажіть дитині: «Я впевнена, що ти впораєшся, але це дорослий інструмент. Для мене важливо, щоб ти був у цілковитій безпеці».
Як допомогти дитині усвідомити правила безпечного користування небезпечними для неї речами? Як цікаво й ненав’язливо розказати про правила поводження з ними?
Усвідомлює правила безпечної поведінки на вулиці: розуміє, для чого потрібні правила дорожнього руху, знає правила переходу вулиці тощо
Розкажіть, як до вас приїхали діти з маленького містечка й побачили світлофор. Вони запитали, що це таке та як перемикається світло. Ви про все це розказували.
- Поміркуйте разом, для чого правила (щоб усім було безпечно). Є правила, яких дотримуються в усьому світі (правила дорожнього руху).
- Гра «Дорога»: візьміть червоний, жовтий і зелений аркуші паперу або просто називайте кольори. Один учасник – світлофор, другий – машина/пішохід.
- Пограйтеся в машинки/пішоходів: повідомляйте про своє наближення сигналом «бі-бі» або словами «червоний», «зелений».
- Пограйте в регулювальника.
Як краще розказати дитині про правила дорожнього руху? Як допомогти усвідомити, що їх треба дотримуватися?
Усвідомлює правила безпечної поведінки в приміщенні: розуміє ситуації, що є небезпечними (електричний струм, пожежа, вживання ліків тощо), знає, хто перший входить у ліфт, виходить з нього
Розкажіть, як ви пояснювали молодшому братові та його друзям, що розетка небезпечна й може зробити боляче, вдаривши струмом.
- Гра «Супергерої безпеки. Безпечний дім». «Колись ми ставили блокатори на двері й унітаз, забирали дрібні й крихкі речі, закривали заглушками розетки. А тепер ти дорослий і сам можеш бути супергероєм безпеки».
- Уявіть, що у вас з’явилася маленька мавпочка. Передбачте все, що може бути для неї небезпечним. У ролі мавпочки привертайте увагу дитини до того, чого не можна чіпати. Дитина може ходити по квартирі, кажучи «не можна, небезпечно».
Як дітям запам’ятати й виконувати правила поведінки в приміщенні? Які правила безпечної поведінки має знати дитина в цьому віці?
Знає основні частини тіла, описує фізичний біль або відчуття дискомфорту й визначає їхню локалізацію, просить про допомогу
Розкажіть, як у вас болів живіт і мама сказала: «Покажи де. Сильно болить? А де ще болить?». Тоді мама подзвонила лікареві. Він прийшов і оглянув вас, а ви йому все розказали.
- Пограйте в пацієнтів і лікарів (іграшками або самі грайте ролі). Розповідайте про те, які бувають лікарі.
- Коли дитина каже про дискомфорт, навчайте її визначати інтенсивність болю, показуючи відстань між долонями (невелика відстань – трохи болить, велика – сильно болить).
Чи може моя дитина попросити в дорослого про допомогу, коли в неї щось болить? Чи може вона описати свій біль, називаючи частину тіла, яка турбує?
Знає правила поведінки з незнайомими людьми
Розкажіть, як на прогулянці до вас швидко наближався незнайомець. Мама сказала: «Зупиніться, не підходьте ближче». Вона попросила й вас так казати в подібних ситуаціях.
- Гра «Кордони». Пантомімою разом показуйте, як будуєте навколо себе стіну. Коли хтось підходить дуже близько й торкається «стіни», дитина каже: «Стоп!».
- Розкажіть про інтимні частини тіла (які ми нікому не показуємо).
- Навколо дитини позначте межі ниткою. Ви пробираєтеся в це коло, а дитина вас зупиняє.
Чи може моя дитина сказати дорослому «ні», «не підходь ближче», «не торкайся мене»? Як навчити дитину тримати безпечну дистанцію з дорослими й розказати іншим дорослим про безпечну територію? Чи може дитина сказати вам «ні»?