Я та безпека
Усвідомлення правил безпечної поведінки на вулиці, у приміщенні, з незнайомими людьми.

Якщо правильно розвивати й підтримувати в дітей навички особистої безпеки, це допоможе їм почуватися захищеними в спілкуванні з більшістю людей.

Без відчуття безпеки розвиток дитини неможливий. Ми досліджуємо світ тільки тоді, коли почуваємося в безпеці. Ми не можемо захистити дитину від усього, але можемо дати їй навички, з якими вона буде здатна подбати про себе.


Водночас батькам важливо подавати будь-яку інформацію про безпеку так, щоб у дитини не сформувалося відчуття, що світ тотально небезпечний.

Сходинки розвитку навички
1

Усвідомлює поняття ТАК – НІ, безпечно – небезпечно. Зупиняється, коли ми кажемо «стоп»

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як спостерігали за молодшим братиком, який постійно кудись біг. Коли він біг до дороги, мама наздоганяла його й казала, що там небезпечно, пояснювала чому. Мені мама сказала, що він іще дуже маленький і тільки вчиться.

  • Гра: ведучий каже «стоп», і всі мають завмерти. Це може статися будь-коли, будь-де: вдома чи на вулиці. Потім ведучий каже «скасовано» або «йди». Міняйтеся ролями.
  • Гра «Заморозка»: під час будь-якої дії торкайтеся одне одного й кажіть «стоп, заморозка», а потім – «тепло». Домовтеся про жест, який сигналізував би «стоп».

Чи реагує моя дитина на слово «стоп»? Чи може сама зупинитися? Як краще навчати дитину безпечної поведінки? На що звернути увагу?

2

Знає свою адресу, прізвище й імена батьків

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як їхали з мамою в тролейбусі й вона сказала: «Слухай уважно. Коли почуєш назву нашої вулиці, скажи мені, бо нам треба буде виходити». Ви зраділи, почувши потрібну назву, а мама сказала: «Молодець, ти дуже уважний».

  • Гра в пошту й листоношу. Дитина має «доставити» пошту на вашу адресу.
  • Разом простежте на карті дорогу від вашого будинку до садка або майданчика, знаходячи ваш будинок і називаючи адресу вголос.
  • Покладіть у кишеньку дитини брелок із запискою, де зазначена адреса й телефон батьків.

Як допомогти дитині запам’ятати адресу свого проживання та шлях додому? Можливо, є цікаві ігри?

3

Самостійно відчиняє й зачиняє двері (щоб не зашкодити своєму тілу)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть історію про те, як одного разу защемили пальці дверима та як це було боляче. Тоді мама вам пояснила, чому так сталося, і допомогла навчитися безпечно відчиняти й зачиняти двері, дверцята шаф тощо.

Гра «Планета відкривання». 

Ставимо дитині запитання: «А що можна відкрити?» (каструлю, двері, шухляду, коробочку, кришку унітаза, зняти ковпачок з ручки). Просимо, щоб дитина була мешканцем цієї планети й навчила «прибульця-батька» відкривати. А батько жартома намагається все відкрити неправильно.

Як можна навчити дитину правил безпеки з дверима й іншими меблями, речами, які вона відкриває чи закриває?

4

Знає, де свої, а де чужі, сама не підходить до незнайомих людей

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як мама стояла в черзі до каси в магазині, а до вас звернувся незнайомець. Ви покликали маму, бо вона застерігала від розмов із чужими.

  • Скажіть, що для вас найважливіше – безпека та здоров’я дитини. Є багато хороших людей, але є й злі люди, які можуть заподіяти шкоду. Не можна йти з незнайомцем, навіть якщо він називається знайомим. Не можна брати іграшки, цукерки.
  • Навчіть дитину кликати вас на допомогу, кричати в разі небезпеки.
  • Гра «Супергерої безпеки»: дитина – «лиходій», який хоче повести за собою «дитину» – батька. Потім навпаки. Похваліть дитину, яка впоралася.

Чи бувало, що незнайомці розмовляли з дитиною? Як вона поводилася? Як сформувати навичку безпечної поведінки з незнайомцями?

5

Миє руки перед споживанням їжі, не їсть немитих ягід і фруктів, розуміючи, чому не можна

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви поїхали до бабусі, в якої був великий сад. Ви хотіли з’їсти яблука із землі. Бабуся пояснила, чому так робити не можна, і запропонувала допомогти їй зібрати й помити яблука до столу. Миті яблука були яскравішими за ті, що лежали на землі.

  • Покажіть дитині під мікроскопом, який мають вигляд немиті й миті продукти. Пошукайте картинки чи фото в Інтернеті.
  • Нанесіть на ручки дитини або на продукти трохи блискіток для макіяжу – вони уособлюватимуть мікроби. Покажіть, скільки часу треба мити руки, щоб змити «мікроби».

Як розказати дитині про важливість миття рук і споживання митих фруктів і ягід, водночас не налякавши її та не спричинивши штучної фобії мікробів?

6

Уміє користуватися ножицями й знає, які предмети можна брати, а які – ні (ножиці, інструменти, сірники)

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як із дорослими робили новорічні прикраси. Вам розказували, що для дітей ножиці із закругленими кінцями, щоб не поранитися.

Дитина розвивається, повторюючи наш досвід. Скористайтеся одним з варіантів:


1. Безпечна альтернатива дорослим приладам та інструментам (дитячі пластикові ножі, посуд, ножиці).


2. Дозвольте дитині використовувати предмети лише у ваших руках (ви спрямовуєте ручки дитини).


3. Скажіть дитині: «Я впевнена, що ти впораєшся, але це дорослий інструмент. Для мене важливо, щоб ти був у цілковитій безпеці».

Як допомогти дитині усвідомити правила безпечного користування небезпечними для неї речами? Як цікаво й ненав’язливо розказати про правила поводження з ними?

7

Усвідомлює правила безпечної поведінки на вулиці: розуміє, для чого потрібні правила дорожнього руху, знає правила переходу вулиці тощо

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як до вас приїхали діти з маленького містечка й побачили світлофор. Вони запитали, що це таке та як перемикається світло. Ви про все це розказували.

  • Поміркуйте разом, для чого правила (щоб усім було безпечно). Є правила, яких дотримуються в усьому світі (правила дорожнього руху).
  • Гра «Дорога»: візьміть червоний, жовтий і зелений аркуші паперу або просто називайте кольори. Один учасник – світлофор, другий – машина/пішохід.
  • Пограйтеся в машинки/пішоходів: повідомляйте про своє наближення сигналом «бі-бі» або словами «червоний», «зелений».
  • Пограйте в регулювальника.

Як краще розказати дитині про правила дорожнього руху? Як допомогти усвідомити, що їх треба дотримуватися?

8

Усвідомлює правила безпечної поведінки в приміщенні: розуміє ситуації, що є небезпечними (електричний струм, пожежа, вживання ліків тощо), знає, хто перший входить у ліфт, виходить з нього

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як ви пояснювали молодшому братові та його друзям, що розетка небезпечна й може зробити боляче, вдаривши струмом.

  • Гра «Супергерої безпеки. Безпечний дім». «Колись ми ставили блокатори на двері й унітаз, забирали дрібні й крихкі речі, закривали заглушками розетки. А тепер ти дорослий і сам можеш бути супергероєм безпеки».
  • Уявіть, що у вас з’явилася маленька мавпочка. Передбачте все, що може бути для неї небезпечним. У ролі мавпочки привертайте увагу дитини до того, чого не можна чіпати. Дитина може ходити по квартирі, кажучи «не можна, небезпечно».

Як дітям запам’ятати й виконувати правила поведінки в приміщенні? Які правила безпечної поведінки має знати дитина в цьому віці?

9

Знає основні частини тіла, описує фізичний біль або відчуття дискомфорту й визначає їхню локалізацію, просить про допомогу

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як у вас болів живіт і мама сказала: «Покажи де. Сильно болить? А де ще болить?». Тоді мама подзвонила лікареві. Він прийшов і оглянув вас, а ви йому все розказали.

  • Пограйте в пацієнтів і лікарів (іграшками або самі грайте ролі). Розповідайте про те, які бувають лікарі.
  • Коли дитина каже про дискомфорт, навчайте її визначати інтенсивність болю, показуючи відстань між долонями (невелика відстань – трохи болить, велика – сильно болить).

Чи може моя дитина попросити в дорослого про допомогу, коли в неї щось болить? Чи може вона описати свій біль, називаючи частину тіла, яка турбує?

10

Знає правила поведінки з незнайомими людьми

Розкажи:
Зроби:
Спитай у вихователя:

Розкажіть, як на прогулянці до вас швидко наближався незнайомець. Мама сказала: «Зупиніться, не підходьте ближче». Вона попросила й вас так казати в подібних ситуаціях.

  • Гра «Кордони». Пантомімою разом показуйте, як будуєте навколо себе стіну. Коли хтось підходить дуже близько й торкається «стіни», дитина каже: «Стоп!».
  • Розкажіть про інтимні частини тіла (які ми нікому не показуємо).
  • Навколо дитини позначте межі ниткою. Ви пробираєтеся в це коло, а дитина вас зупиняє.

Чи може моя дитина сказати дорослому «ні», «не підходь ближче», «не торкайся мене»? Як навчити дитину тримати безпечну дистанцію з дорослими й розказати іншим дорослим про безпечну територію? Чи може дитина сказати вам «ні»?

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux

Іскорки
Суперсил

Перейти