Виставляємо творчі роботи дітей у садку
Мистецькі заняття — це не лише можливість для дітей проявити фантазію, а й спосіб навчання. Через творчість дошкільники пізнають світ, розвивають тонку моторику, вчаться працювати з різними матеріалами. Розміщення робіт малечі у приміщеннях дитячого садочка сигналізує їм про їхню унікальність, значущість, сприяє розвитку емпатії, формує повагу до бачення інших людей, зрештою, до чужої праці.
Підготувала Альона Чудакова
Чому важливо розміщувати мистецькі роботи дітей у групі
Дитяча творчість — це унікальний простір, у якому фантазія і натхнення поєднуються з прагненням пізнати світ. Заняття з розвитку творчих здібностей допомагають дітям дошкільного віку не лише самовиражатися, а й здобувати важливі навички, формувати позитивне ставлення до себе і своєї діяльності. Важливо, щоб педагоги сприяли цьому, надаючи дітям можливість демонструвати свої роботи не тільки у групі, а й на виставках у коридорах, рекреаційних зонах, решті загальнодоступних місць, де їх можуть побачити батьки та інші відвідувачі.
Види мистецьких робіт, які можна зробити з дітьми
Образотворчі техніки: малюнки (олівцями, фарбами, фломастерами, пастеллю, крейдою), розмальовки на тканині, картини в техніці вітражу (малювання на склі), графіка (штампування, створення принтів).
Композиційні техніки: аплікації (з паперу, тканини, фольги, ниток), колажі (з журналів, газет, різних текстур), мозаїка (з паперу, камінців, круп).
Скульптурні та пластичні техніки: ліплення (з пластиліну, глини, солоного тіста), створення скульптур (з пап’є-маше, глини, картону), роботи з фольги (статуетки, рельєфи).
Робота з природними матеріалами: композиції з листя, квітів, насіння, гілок, шишок.
Паперові техніки: орігамі, квілінг, паперова пластика.
Об’ємні роботи та рукоділля: маски та декорації (для ігор в театр або святкових вистав), ляльки та іграшки (з тканини, ниток, паперу, природних матеріалів), браслети, предмети декору (прикраси для свят, рамки).
Організовуємо середовище для дитячої творчості
1. Розміщуйте роботи на рівні очей дитини.
Всі матеріали мають бути великого розміру, щоб діти могли їх роздивлятися. Розміщення в коридорах чи на шафках для одягу може створити дистанцію між дитиною та її творчістю, тоді як стіни групи стають її персональною галереєю.
2. Залучаємо дітей до процесу оформлення.
Дайте можливість дітям самостійно вибрати, що буде висіти на стінах. Це може бути їхній улюблений малюнок чи виріб, який вони хочуть показати друзям. Запитайте: «Який твій малюнок ми повісимо сьогодні?»
3. Інтегруємо творчі роботи в освітній процес.
Творчість стає ще більш ефективною, коли її поєднати з темами навчання. Якщо ви вивчаєте природу восени, можна організувати куточок з аплікаціями із сухого листя, малюнками осіннього лісу чи пластиліновими грибами. Під час вивчення космосу можна створити спільну галерею з намальованими дітьми планетами, зоряними аплікаціями та ракетами, зробленими з паперу. У рамках вивчення теми «Домашні улюбленці» діти можуть малювати своїх улюблених тварин або ліпити їх з пластиліну.
Творчість може стати чудовим способом закріпити знання літер і чисел, перетворюючи навчання на захопливу гру. Наприклад, кожна дитина може зробити букву з паперу, розмалювати її і додати малюнок із предметом, що починається на цю букву. Або можна створити спільний плакат із малюнками, де кожен з них відповідає певній цифрі.
4. Уникаємо однотипності та змінюємо роботи.
Оформлення групи не повинно бути статичним. Малюнки на початку року і створені в його кінці — це дві різні історії, які засвідчують поліпшення навичок і зміну бачення дитини. Час від часу варто змінювати виставку, додаючи до неї нові роботи, адже це відображає розвиток групи.
Пропонуйте різноманітні види творчої діяльності: малювання, аплікацію, створення об’ємних виробів, колективні проєкти, тематичні виставки та навіть фотографії творчого процесу. Додайте фото, на яких діти вирізають, клеять, малюють або обговорюють свої ідеї. Це не лише зробить оформлення цікавішим, але й додасть відчуття гордості за процес. Діти зможуть показати батькам і друзям не тільки готовий результат, а й захопливий процес створення.
Чому це важливо?
Розміщені у групі дитячі роботи — це не лише декор. Це потужний меседж для кожної дитини.
1. Підвищення самооцінки дитини. Малюнок або виріб, розміщений на видному місці, — це сигнал для дитини: «Твоя праця важлива, ти — частина цього світу». Наприклад, якщо Оленка бачить свій малюнок сонечка, вона гордо розповідає друзям: «Це я намалювала!» Її впевненість у собі зростає, а бажання творити посилюється.
2. Визнання й заохочення. Розміщення дитячої роботи — це не лише оцінка результату її творчості, а й увага до зусиль. Уявіть, як дитина підходить до спільного колажу й показує: «Ось тут я наклеїв листочок». Вона розуміє, що її внесок став частиною чогось більшого, і це додає впевненості.
3. Повага до індивідуальності. Кожен малюнок або виріб — це унікальне вираження внутрішнього світу дитини. Демонструючи мистецькі вироби дітей, ми ніби кажемо: «Ми бачимо тебе і твою унікальність».
4. Формування зв’язку з групою. Діти вчаться цінувати роботу інших і черпають натхнення у друзів. Такий підхід сприяє розвитку емпатії. Коли діти бачать роботи своїх одногрупників, вони усвідомлюють, що кожна людина бачить світ по-своєму, що немає «правильного» і «неправильного» способу творити. Це формує повагу до іншого погляду, до чужої праці.
5. Роботи як інструмент навчання. Дитячі творчі роботи — це не лише прояв фантазії, а й спосіб навчання. Через малюнки й вироби діти пізнають світ, розвивають тонку моторику, вчаться працювати з різними матеріалами.
Взаємодія з батьками. Коли батьки заходять до групи й бачать творчість своєї дитини, це допомагає їм краще пізнати її світ. Вони отримують можливість побачити, як розвиваються її навички, інтереси й уява. Це також показує, що їхня дитина не лише «зайнята» протягом дня, а й зростає як особистість.
Емоційний вплив творчих робіт на дітей
Відчуття радості й гордості за себе. Дитина усвідомлює, що її зусилля помітили й оцінили. Наприклад, хлопчик Андрій, побачивши свій малюнок літака серед інших робіт, із захопленням каже друзям: «Це мій малюнок!» Цей момент дарує йому щиру радість і підсилює почуття власної значущості. Він починає розуміти, що його внесок має цінність, що його творчість цікава іншим.
Мотивація. Дитина, роздивляючись роботи однолітків, починає замислюватися, що вона може створити щось своє, унікальне. Наприклад, дівчинка Софійка, роздивляючись виставлені малюнки, уявляє, як її власна робота могла б прикрасити стіну групи. Цей процес стимулює уяву, спонукає до нових ідей і підштовхує до дій.
Емоційна безпека. Малюнки, вироби й інші творчі роботи перетворюють групу на затишне місце, яке дитина сприймає як своє. Вона відчуває, що тут цінують її зусилля і приймають її такою, якою вона є. Це відчуття захищеності дозволяє дітям вільно виражати себе, не боятися експериментувати й творити без страху перед осудом.
Адаптація. Настя, яка тільки-но прийшла до садочка, почувається ніяково. Вона бачить, як інші діти з гордістю розповідають про свої роботи, розміщені на стінах. Вихователь пропонує їй намалювати щось і теж повісити. Настя малює ялинку, і наступного дня її робота висить на видному місці. Дівчинка почувається більш впевненою й радіє, що тепер і до її творчості прикута увага.
Поради для вихователів
Заохочуйте дітей брати участь у виборі місця для розміщення їхніх робіт. Наприклад, запитайте: «Куди ти хочеш повісити свій малюнок?»
Підкреслюйте немарність докладених зусиль. Навіть якщо робота не ідеальна, хваліть за старання. Скажіть: «Ти так гарно передав кольори осіннього лісу!»
Заохочуйте дітей самостійно підписувати свої роботи. Обов’язково до підпису додавайте дату створення та повний вік дитини, наприклад: «3 роки 10 місяців». Це дозволить відстежувати прогрес дитини та робити висновки про її розвиток. Наприклад: «Малюнок Соні, 5 років: Їжачки».
Залучайте батьків. Запрошуйте батьків подивитися виставку разом із дітьми. Організовуйте спільні заходи, наприклад, Тиждень мистецтва, протягом якого діти кожного дня будуть вивчати нових митців та робити різні майстерки. А в кінці цієї теми влаштуйте «музей», який зможуть відвідати батьки разом з дітьми.
Не порівнюйте роботи. Пам’ятайте: кожна робота унікальна.
Хваліть за процес, а не лише за результат. Скажіть, наприклад, таке: «Мені подобається, як ти використав цей яскравий колір». Або зауважте: «Бачу, як ти обережно малюєш ці лінії — ти справді стараєшся, щоб усе було акуратно!»
Стимулюйте розвиток різних технік. Запропонуйте дітям працювати з різними матеріалами: аквареллю, пастеллю, пластиліном, природними матеріалами.
У ваших силах зробити дітей не лише впевненими, а й дати їм відчуття безпеки та спільно створити затишний простір.