Садок на зразок

Українське дошкілля різноманітне, прогресивне, готове ділитися досвідом та надихати одне одного ставати кращими #ДляКожноїДитини 💙 

Інклюзивний простір, інновації, соціо-емоційний розвиток та виховання екосвідомості — це все вже присутнє в дошкільній освіті України. І ми готові ділитися найкращими практиками роботи із вами!

В межах медіа проєкту «Садок на зразок», ініційованого Міністерством освіти і науки України, ЮНІСЕФ спільно з експертною комісією відібрав 10 дитячих садочків. Їхні колективи розповіли про себе та поділилися цінним досвідом, який може служити прикладом для інших закладів дошкільної освіти.

Про відбір

На етапі відбору ми отримали близько 400-от заявок у семи номінаціях. Члени професійного журі опрацювали кожну з них, познайомились з практиками та досвідом цих закладів. За їхньою рекомендацією ми навіть додали нові номінації, щоб відзначити якомога більше українських садочків, що надихають. Стійкістю, інноваційністю, дбайливістю до вихованців.

Номінації

  1. Незламність. Ця номінація відзначає заклади дошкільної освіти, які продемонстрували виняткову стійкість та здатність адаптуватися до складних викликів, зокрема в умовах повномасштабної війни. Ми шукаємо садочки, які не тільки змогли ефективно відреагувати на кризові ситуації, але й продовжували інноваційно підходити до освіти та виховання дітей, забезпечуючи підтримку як для малечі, так і для своїх співробітників.
  2. Безпека. Ця категорія відзначає дошкільні заклади, які встановлюють високі стандарти у забезпеченні безпеки дітей, персоналу та приміщень. Важливість цієї категорії полягає в тому, щоб відзначити заклади, які ефективно інтегрують заходи безпеки у свою повсякденну діяльність, створюючи безпечне та захищене середовище.
  3. Всебічний розвиток. Ця категорія призначена для визнання закладів дошкільної освіти, які застосовують інтегрований підхід до розвитку кожної дитини, включаючи фізичний, інтелектуальний, соціальний та емоційний аспекти. Ми шукаємо заклади, які сприяють різнобічному розвитку дитини та готують їх до шкільного життя і майбутніх викликів.
  4. Інклюзивність. Ця категорія визначає заклади дошкільної освіти, які вирізняються створенням доступного середовища для всіх дітей. Ми шукаємо садочки, які активно працюють над тим, щоб їх освітні та виховні програми були доступні та зрозумілі для кожної дитини, забезпечуючи їхнє право на якісну освіту.
  5. Простір. Ця категорія відзначає заклади дошкільної освіти, які ефективно використовують свій фізичний простір для створення стимулюючого середовища, що сприяє розвитку дитини на всіх рівнях. Ми шукаємо садочки, які демонструють креативність у оформленні простору таким чином, що він не лише відповідає базовим потребам безпеки та комфорту, але й активно сприяє освітнім і розвивальним цілям.
  6. Взаємодія і партнерство. Ця категорія призначена для відзначення закладів дошкільної освіти, які активно взаємодіють з приватним бізнесом, неприбутковими організаціями чи міжнародними фондами для покращення якості освіти та розвитку дітей. Ми шукаємо садочки, що успішно реалізують проекти із залученням підтримки ззовні та створюють стійкі партнерства, які сприяють інноваціям та вдосконаленню освітніх послуг.
  7. Інноваційність. Ця категорія відзначає заклади дошкільної освіти, які активно впроваджують інноваційні технології та методики в освітній процес, забезпечуючи високу якість та ефективність навчання. Ми шукаємо садочки, які не бояться впроваджувати новітні рішення для покращення освітнього досвіду дітей.
  8. Екосвідомість. Ця категорія відзначає заклади дошкільної освіти, які впроваджують стандарти сталого розвитку та розвивають екологічну культуру у вихованців. Ця навичка особливо важлива для майбутнього, адже напряму впливатиме на швидкість відновлення країни.

  9. Робота з батьками. Ця категорія відзначає садочки, які докладають особливих зусиль до налагодження продуктивної співпраці з батьками дітей, щоб забезпечити якісний та комфортний для всіх освітній процес. Результатами роботи таких садочків стає зміна суспільної думки, створення атмосфери взаємопідтримки та взаємодопомоги.
  10. STREAM-освіта. Ця категорія включає заклади дошкільної освіти, які активно впроваджують та використовують методику STREAM-освіти (Science, Technology, Reading, Engineering, Arts and Mathematics) в роботі з вихованцями. Важливо, щоб використання цього підходу супроводжувалось дотриманням норм безпеки, доступністю для кожного вихованця, а також розробкою та впровадженням авторських вправ, ігор, дослідів.

Критерії відбору ЗДО

Які заклади дошкільної освіти ми шукаємо?

Ми шукаємо садочки, які зможуть слугувати прикладом для інших, завдяки своїм інноваційним методикам та підходам до розвитку дітей віком від 3 до 6 років.

Кандидатів на участь у спецпроєкті оцінить експертне журі на основі наступних критеріїв:

  1. Різносторонність розвитку дітей

Оцінюється, як заклад підтримує фізичний, інтелектуальний, емоційний та соціальний розвиток дітей шляхом використання різноманітніших програм та активностей.

  1. Виховні та освітні практики

Аналізується використання передових та креативних підходів та методів, що сприяють залученню й ефективному розвитку дітей.

  1. Доступність освіти 

Визначається, наскільки заклад дошкільної освіти забезпечує інклюзивне середовище для дітей з різними освітніми та фізичними потребами.

  1. Залученість спільноти

Оцінюється взаємодія закладу дошкільної освіти з місцевою громадою, батьками, та іншими зацікавленими сторонами для реалізації партнерства, яке підтримує освітні ініціативи.

  1. Адаптація до викликів сьогодення

Аналізується здатність закладу дошкільної освіти ефективно реагувати на зміни та виклики, зокрема в умовах повномасштабної війни, зберігаючи високу якість освітніх послуг та безпеку вихованців.

Технічні критерії:

У спецпроєкті можуть взяти участь тільки комунальні заклади дошкільної освіти (ЗДО), які діють відповідно до Закону «Про дошкільну освіту». Адміністрація та склад вихователів не повинні мати проблем із законом, які можуть негативно впливати на репутацію ЗДО.

Склад журі

Валентина Новосад, головна спеціалістка відділу дошкільної освіти директорату дошкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України.

Вікторія Душина, переможниця національної премії «Global Teacher Prize Ukraine» у номінації «Дошкілля», вихователька дошкільного навчального закладу №353 міста Харкова. 

Катерина Крутій, професорка, докторка педагогічних наук, наукова керівниця та авторка комплексних освітніх програм і монографій з проблем дошкільної освіти.

Юлія Найда, директорка Всеукраїнського фонду «Крок за кроком».


Всебічний розвиток

У садочку № 20 у Кам’янці-Подільському день починається з вибору дітьми теми для вивчення. Саме діти пропонують тут ідеї для пізнання навколишнього світу. А вихователі створюють спеціальні осередки для практичних занять, аби забезпечувати всебічний розвиток дітей. 

На заняттях діти вивчають властивості звичайних речей, з якими стикаються щодня. Наприклад, досліджують структуру кавуна під мікроскопом, готують з нього смузі та малюють про нього малюнки. До цікавих дослідів та експериментів запрошують й батьків. Вихователі запевняють — така спільна робота сприяє набуттю необхідних навичок та вчить дітей досліджувати світ.

Екосвідомість

У 51-му дитячому садочку Вінниці екологічне виховання є невіддільною частиною навчального процесу. Вихователі створюють разом з дітьми саморобні ігри та іграшки з вторсировини, екологічні музичні інструменти та навіть макети мікроскопів з пляшок. Малеча вчиться економити воду та електроенергію, а також знаходити способи для повторного використання побутових матеріалів. 

Такий підхід не лише розвиває креативність дітей, а й вчить їх цінувати ресурси та дбати про довкілля.

Простір

У дитячому садочку №22 “Оленка” в Кропивницькому створили дитиноцентричний освітній простір. Головний акцент тут зроблено на дитину: простір адаптований таким чином, щоб сприяти всебічному розвитку та безпеці вихованців

Інклюзивність

Дитячий садочок “Колобок” у Вишневому Київської області відкрив свої двері у 2018 році. Від самого початку його місією стало створення умов для всіх дітей — включно із дітьми з особливими освітніми потребами, де вони можуть розвиватися та адаптуватися до суспільства. 

Сьогодні у садочку зокрема навчається й 22 дитини з особливими освітніми потребами. З кожним з цих малюків працює команда фахівців: дефектологи, вихователі-методисти, логопед та інші спеціалісти, які допомагають дітям соціалізуватись та розвиватися у власному темпі.

Безпека

За 2,5 роки повномасштабної війни українські діти вже вивчили, що під час повітряних тривог необхідно швидко й організовано спускатися в укриття. Це вже стало частиною їхнього життя. Але безпека не обмежується лише вмінням реагувати на сирену.

У Калинівському дитячому садочку вихователі щодня через гру вчать дошкільнят важливим правилам, які допоможуть розпізнавати небезпеку та уникати ризиків.

Незламність

Важливість дошкільної освіти має не аби яке значення, адже саме у цьому віці формуються базові навички, які є фундаментом для подальшого розвитку дитини. Попри щоденні багаточасові тривоги і близькість до фронту, дитячі садочки у Запоріжжі, які мають укриття, продовжують працювати у змішаному форматі.

Хтось з дітей підключається до занять онлайн, а хто має змогу — приходить особисто. І навіть їх доводиться ділити на зміни, щоб діти ходили в садок по черзі — відповідно до місткості укриття. 

У місті Лозова на Харківщині дитячі садки продовжують працювати у змішаному форматі через безпекову ситуацію. Тут вихователі застосовують інноваційну технологію з використанням ниток і пряжі, яка дозволяє зацікавити малечу виконувати різноманітні розвивальні завдання навіть під час онлайн-занять. Для цього потрібні лише нитки та трошки креативу. А все інше робить багата дитяча фантазія і зацікавленість у процесі. Такі заняття сприяють розвитку моторики, креативності та логіко-математичних навичок.

Взаємодія та партнерство

Дитячий садочок «Світлячок» у Кам’янці-Подільському вже понад 15 років активно залучає партнерів, щоб створити комфортні умови для дітей та забезпечити їхній всебічний розвиток. І хоч залучення допомоги від доброчинців — це не розгалужена практика для дитячих садків, у «Світлячку» вважають, що саме так можна зробити більше для малечі.

STREAM-освіта

У столичному дитячому садку № 79 дошкільнята навчаються за інноваційною методикою під назвою STREAM-освіта. Це експерименти, інтерактивні проєкти та ігри, що заохочують дитину до пізнання світу через науку, математику, технології, мистецтво, інженерію та конструювання.

Робота з батьками

У хмельницькому садочку №36 проводять ігрові активності, які допомагають залучати батьків до освітнього процесу. Такий підхід допомагає учасникам зрозуміти важливість співпраці, а в самому садочку переконані, що справжній результат можливий лише тоді, коли всі учасники — і вихователі, і діти, і батьки — працюють разом.


Спецпроєкт «Садок на зразок» реалізує Представництво Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) за підтримки Міністерства освіти і науки України. 

Поділитись
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux