Розширюємо уявлення про суспільні кола
Створення педагогічних умов для успішної соціалізації — копітка робота, що вимагає від вихователів постійного пошуку та креативності. Нижче наведено основні принципи організації заходів у дошкільному закладі освіти з цього важливого напряму, а також методику застосування традиційних і інноваційних прийомів знайомства дітей із чотирма важливими суспільними колами: особистим простором; сім’єю; друзями, сусідами, далекими родичами; чужими та незнайомими людьми.
Підготувала Лілія Осипенко
Усі ми належимо до суспільства, і ця обставина справляє безпосередній вплив на всі прояви нашої особистості — емоції, почуття, вчинки, діяльність і досвід. Як навчити дитину правильно поводитися в соціумі? Якою має бути підтримка в її взаємодії з іншими людьми? Як малюкові зрозуміти, до кого звертатися за захистом і допомогою? Уміння розрізняти «своїх» і «чужих» — базове з соціальних навичок, тому необхідно знайомити дітей із суспільними колами.
Виокремлюють чотири суспільних кола, а саме:
- «Я» — особистий простір.
- Сім’я.
- Друзі, сусіди, далекі родичі.
- Чужі та незнайомі люди.
Основні засади формування в дошкільнят особистих кордонів
Перше й найважливіше коло – «Я» (особистий простір) охоплює внутрішній світ дитини: думки, почуття, бажання, переконання та фізичну зону комфорту. Розвиток цього кола слугує основою для:
- формування самооцінки, адже діти, які усвідомлюють і шанують свій простір, краще розуміють свою цінність;
- захисту себе, оскільки усвідомлення власних кордонів допомагає протистояти маніпуляціям та соціальному тиску;
- встановлення здорових стосунків, адже повага до власного простору формує уміння поважати простір інших.
Прийоми роботи з розвитку навичок взаємодії в колі сім’ї
Друге суспільне коло — сім’я. Незважаючи на унікальність кожної родини, саме тут діти вчаться турбуватися про інших, співчувати та любити. Для глибшого розуміння значення сім’ї доцільно:
- просити дітей приносити сімейні фотографії та розповідати про кожного члена родини;
- укладати «родинне дерево» за допомогою спеціальних шаблонів, де діти самостійно розміщують світлини своїх рідних;
- застосовувати сюжетно-рольові ігри, через які діти невимушено засвоюють родинні обов’язки та звички;
- читати казки про сімейні цінності з акцентом на позитивну поведінку та взаємодопомогу.
Цінність для дошкільнят взаємин із друзями, сусідами, далекими родичами
Третє суспільне коло формують відносини з друзями, сусідами та далекими родичами. Це коло має ключове значення для соціального, емоційного та когнітивного розвитку дітей, адже саме тут вони вчаться:
- ділитися іграшками;
- вирішувати суперечки;
- домовлятися та враховувати думку інших.
Для розвитку цих навичок вихователі можуть застосовувати групові ігри, читати книжки з обговоренням поведінки персонажів і демонструвати власний позитивний приклад.
Як навчати безпечної взаємодії з незнайомцями
Четверте суспільне коло охоплює взаємодію з людьми, які не є близькими чи знайомими (продавці, поліцейські, лікарі, сусіди тощо). Це коло допомагає дітям пізнати різні соціальні моделі та навчає правил поведінки в громадських місцях.
Щоб допомогти дітям засвоїти правила безпечної взаємодії з незнайомцями, варто:
- не розмовляти з незнайомцями без дозволу дорослих;
- не приймати подарунки чи солодощі від них;
- нікуди не йти з незнайомцями.
Ці правила можна закріплювати через казки (наприклад, «Червона шапочка», «Вовк і семеро козенят») та рольові ігри, які моделюють різні життєві ситуації.
Вивчення суспільних кіл у закладі дошкільної освіти — це системний процес, який сприяє всебічному розвитку особистості та готує дитину до життя в соціумі.