Налагоджуємо комунікацію з батьками в умовах дистанційної освіти
В умовах дистанційної освіти вихователі та батьки стикаються з багатьма труднощами. Оскільки ця форма навчально-виховної діяльності можлива лише за умови залучення до неї батьків, важливо підтримувати їх доречним консультуванням на методичному, консультативному та психологічному рівнях. У матеріалі викладено поради, дотримання яких допоможе налагодити успішну комунікацію між вихователями та батьками.
Підготувала Ксенія Борцюх
Дистанційна освіта в дошкіллі — форма навчально-виховного процесу, забезпечення якої для педагога є завданням з категорії «із зірочкою». Утім, попри складність застосування ця форма педагогічної взаємодії створює додаткові можливості для підтримки батьків у вихованні дітей. Основна умова ефективності підтримки на відстані — вміла комунікація з батьками. Налагодження такої комунікації засвідчує професіоналізм вихователя, адже завдяки конструктивному спілкуванню батьки стають надійними посередниками між фахівцем та дитиною, що перебуває за межами ЗДО.
Важливо наголосити, що дистанційна освіта дошкільнят взагалі можлива лише за сприяння батьків, перед якими у зв’язку з цим постає низка завдань, а саме:
- опанувати нові месенджери, онлайнові платформи тощо;
- організувати простір та забезпечити умови для занять дитини вдома;
- систематично підтримувати інтерес дитини до занять;
- підтримувати періодичну комунікацію з вихователями.
З огляду на зазначене завдання педагога — підтримувати батьків не тільки професійно, але й психологічно. Відповідно до окреслених викликів комунікацію з батьками за дистанційної форми освіти варто розглядати в методичній, консультативній та психологічній площинах.
Методичний складник комунікації вихователів із батьками
Для реалізації методичного складника комунікації вихователів з батьками доцільно використовувати певні онлайн-платформи, доступ до яких має бути забезпечений у будь-який час і які мають бути легкими в застосуванні, мати зрозумілий та зручний інтерфейс. Наприклад, google classroom, google drive, moodle, padlet, microsoft teems тощо.
Пам'ятайте, що використання будь-якої платформи передбачає розроблення чіткого алгоритму роботи з нею й ознайомлення з ним батьків. Розішліть відповідну інструкцію ще на етапі встановлення певного застосунку на девайс. Інструкція має бути чіткою та зрозумілою: це переконає батьків у вашій фаховості, сповнить їх упевненістю, що в них все вийде.
Зверніть увагу, що методична комунікація за дистанційної освіти може стосуватися різних видів діяльності. Це можуть бути інструкції до виконання творчих завдань, експериментів, рекомендації щодо використання певних матеріалів (конструкторів, карток, книжок). До змісту методичної комунікації належать також план тижня, розклад зустрічей, відеозаняття, аудіоказки, цікавинки дня тощо. Доречно підготувати також вкладення з порадами щодо збалансованого харчування дітей: там можна ділитися ідеями меню, рецептами страв, які готують у садку, подавати опис корисності певних продуктів тощо. Повірте, батьки будуть вам вдячні за це.
Важливо скеровувати увагу батьків на те, що більшу частину часу в дітей має займати вільна гра. Це надзвичайно важливо, оскільки саме вільна гра допомагає розвивати в дошкільнят фантазію, логічне мислення, увагу та концентрацію. Під час вільної гри діти мають змогу вигадувати власні сценарії, ролі та правила. Якщо батьки мають можливість організувати вільну гру з іншими дітьми, то нехай обов'язково це роблять, адже це створює умови для формування таких важливих навичок для життя, як взаємодія з іншими, співпраця й розв’язання конфліктів. Під час вільної діяльності дитина отримує можливість проживати свої емоції, озвучувати їх у грі, що допомагає знижувати рівень стресу чи тривожності. Поясніть батькам, що жодне спеціально організоване заняття не замінить весь спектр користі вільної гри. Підкажіть батькам, які іграшки чи матеріали вони можуть покласти на полиці для дітей, а що прибрати. Розкажіть про важливість активних прогулянок та підказуйте батькам, у які ігри можна бавитися на подвір'ї. Розсилайте цікавинки для змістовного дозвілля та пропонуйте обмінюватися досвідом.
Подбайте про можливість зберігати цікавий матеріал з подальшим його роздруковуванням для тих, хто бажає. Завантажуйте онлайн книжки — і для батьків (з проблем виховання, порадами щодо ефективного батьківства тощо), і для дітей (відповідно до вікових та пізнавальних особливостей). Пам’ятайте: все, що вам здається легким, не завжди є легким та зрозумілим батькам. Тому надихайте їх своєю креативністю та творчістю. Дякуйте їм за їхню залученість. Мотивуйте їх бути поруч в онлайн-просторі.
Консультативна комунікація
Цей складник комунікації вихователів з батьками охоплює інтерактивні способи взаємодії з батьками.
Запропонуйте батькам майданчик у мережевому просторі для отримання якісної професійної допомоги. З цією метою можна використовувати електронне листування, зустрічі в zoom, google meet (залежно від обраної вами платформи), для екстрених повідомлень — viber, telegram, sms. Передавання батькам особистого номера телефону вимагає від вас дотримання певних застережних заходів. Передусім визначте прості правила для батьків: поінформуйте їх, що ви не зможете відповідати в певний час (приміром, з 19.00 до 9.00 або в інший незручний для вас час), чітко зазначте, які саме питання належать до екстрених. Якщо ж ви оберете як основний спосіб комунікації з батьками електронну пошту, то візьміть собі за правило переглядати її систематично, щоб не пропускати листів.
Формами забезпечення консультативної комунікації з батьками є також опитування через google form. Проводити такі опитування можна для того, наприклад, аби дізнатися актуальні запити батьків: на підставі зібраної інформації легше пропонувати теми цікавих і корисних для батьків вебінарів. Періодично пропонуйте батькам відеозустрічі у форматі запитань та відповідей. Пам'ятайте, що знання — це сила. Допомагайте батькам бути сильними у сфері всебічного розвитку їхніх дітей.
Змісту консультативної комунікації з батьками стосується і спільне обговорення результатів діяльності дитини вдома. Заохочуйте батьків надсилати вам світлини, що фіксують виконання певних завдань, набуття дитиною нових умінь та навичок. Ви зі свого боку надсилайте фотозвіти успіхів дитини — це гарна мотиваційна практика для батьків, яка надихатиме їх докладати більших особистих зусиль для просування їхньої дитини освітньою траєкторією, підказуватиме їм напрямки її розвитку.
Психологічна підтримка
Про важливість психологічної підтримки батьківства говорять небагато, хоч насправді доволі часто всім батькам потрібна швидка психологічна допомога. Ідеться, приміром, про ситуації, коли за дистанційної форми освіти вони не мають змоги виконувати свої обов'язки у звичному режимі, тому що поруч з ними постійно перебувають діти, які потребують уваги. За таких обставин батькам додається навантаження через створення певних умов для занять удома, зокрема організації часу з ґаджетами для проведення певних завдань. Батьки потребують підтримки й у зв’язку з труднощами в адаптації дітей до дистанційної освіти.
Щоб надати якісну психологічну допомогу батькам, добре залучити психолога. Зорієнтуйте фахівця, яких саме рекомендацій потребують ваші батьки (укладені психологом поради чи статті поширте серед батьків). За потреби організуйте короткі онлайнові зустрічі батьків із психологом, які допоможуть їм адаптуватися до нових умов. Комунікація психолога з батьками може відбуватися і шляхом електронного листування, відеоуроків для батьків, завантаження інформації з позначкою «для батьків» на спільній онлайн-платформі. Пам’ятайте, що не варто «завалювати» батьків інформацією. Більшу користь матиме швидка реакція на їхні запити та практичні рекомендації з приводу поточних проблем.
Отже, дистанційна форма освіти в дошкіллі можлива лише за умови плідної співпраці з батьками. Будьте ввічливими, терплячими, емпатійними та люблячими. Не забувайте ні на мить, що батьки стикаються за цієї освітньої форми з об’єктивними труднощами. Тому важливо надихати їх упевненим спокоєм, толерантністю, професіоналізмом. Час від часу нагадуйте їм, що вони також були дітьми і що попри складні обставини дитинство має бути активним, цікавим, творчим та трішки бешкетним. Дуже важливо зберегти в дитини бажання досліджувати, міркувати, фантазувати та мати впевненість у собі. Щоб забезпечити це, важливо створити для творчості безпечні умови. Не втомлюйтеся нагадувати батькам, що основа дошкілля — це гра. Навчання буде в школі. А зараз діти через організовану та вільну гру проходять свій найцікавіший етап розвитку, і нехай він буде всім на радість.