Дотримуємося корпоративної культури та комунікативних норм у ЗДО

Взаємини в колективі дитячого садочка можуть як надихати, так і спустошувати вихователів. До того ж вони впливають на дітей і стосунки між ними, адже формують у малечі емоційний інтелект і загалом уявлення про те, як влаштований цей світ. Авторка статті пропонує поміркувати, чи можна вважати культуру спілкування педагогів освітнім складником.

Підготувала Ксенія Борцюх

В педагогічній літературі багато уваги приділено нормам розвитку дітей, знанням з психології, дидактики, різним методикам тощо. Окремо йдеться і про особистість педагога — є нормативні документи, які визначають його права, обов'язки та особистісні компетенції. Та є один аспект, якому приділяють недостатньо уваги: на професійний та психоемоційний стан педагога досить сильно впливає атмосфера, яка панує в колективі. Вона може як надихати, так і спустошувати.

Педагог — це не просто професія, це стан душі. У цій сфері інакше ніяк. Щодня педагог допомагає своїм вихованцям радіти новим відкриттям та проживати хвилини смутку. Він повинен бути терплячим, щоб надихати на нові дослідження. І так щохвилини. Тобто педагог має бути не тільки високим професіоналом, але й емпатійною, чуйною, щирою, уважною людиною. Більшість свого часу педагог перебуває у приміщенні садочка, щодня комунікує з колегами, тому для його внутрішньої рівноваги дуже важливо, щоб навколо була сприятлива атмосфера.

Колективи бувають різні: великі й маленькі, змішані та гендерно рівномірні. Кожен колектив чинить свій вплив. Дружня та довірлива атмосфера в садочку покращує взаємодію між колегами. Там, де є підтримка, персонал більше готовий вдосконалювати свої професійні навички. Відповідно, такий колектив приваблює до себе кваліфікованих співробітників, і всі робочі процеси в ньому проходять легше.

Як створюється така атмосфера — спеціально чи у природний спосіб? Звісно, природно вона формується завдяки особі, словам, діям керівника. Скільки часу знадобиться для побудови такої сприятливої атмосфери, яка може миттю змінитися у разі зміни керівника? Питання риторичне. Тому більшість організацій обирають варіант спеціального створення атмосфери шляхом формування корпоративної культури. В цьому випадку вибудовуються більш структуровані, чіткі і зрозумілі процеси, не залежні від зміни керівництва. Організація живе за своїми культурними нормами, і кожен, хто долучається, або приймає їх, або просто не приєднується до команди, якщо її цінності не збігаються з особистими.

Корпоративна культура

Корпоративна культура — це сукупність цінностей, норм, правил, традицій, переконань і поведінкових моделей, які визначають стиль взаємодії всередині колективу. Вона впливає на те, як співробітники працюють разом, ухвалюють рішення та взаємодіють із зовнішнім середовищем.

В нашому випадку зовнішнє середовище — це взаємодія з дітьми. А якщо взяти глибше, це закладання образів дітям про те, як «працює» світ дорослих. Адже діти не просто слухають, вони мають бачити відповідність слів та дій. З іншого боку, внутрішній стан педагога впливає на його ресурсність, а ресурсність, у свою чергу, — на те, чи зможе він, у умовах незначного емоційного навантаження, адекватно відреагувати на нестандартні ситуації, що виникають під час взаємодії з дітьми, а також на те, чи зможе педагог без емоційного включення допомогти дитині пережити її власні емоції. В цьому й полягає розвиток емоційного інтелекту.

Пропонуємо заплющити очі та уявити себе чотирирічною дитиною, яка бачить радісне обличчя вихователя, коли той з теплом та щирою усмішкою приймає вибачення свого колеги за те, що той взяв його ручку. Що ви усвідомлюєте?

Що перепрошувати — це нормально.

Що прощати — це добре.

Що кожен може помилятися, головне — зрозуміти свою помилку.

Що щирі відносини породжують усмішку.

Що ви відчуваєте? Скоріше за все, радість і задоволення.

Уявімо зворотну ситуацію. Ви, знову чотирирічна дитина, стаєте свідком невдоволення колеги вашого улюбленого вихователя. Колега з прихованим роздратуванням каже, що ваш вихователь забрав його ручку і вже час її повернути. Скоріш за все, ручка буде повернена із автоматичним вибаченням.

Що ви зрозуміли?

  • Помилився — наразився на невдоволення та відчув неприємну емоцію.
  • Відносини не завжди приємні.
  • Світ ворожий.

Уявіть, свідками скількох мікродіалогів дорослих діти стають щодня. Повірте, жоден не проходить повз їхню увагу. Тому саме корпоративна культура в садочку формує поле для розвитку емоційного інтелекту та загалом виховання дітей.

Кроки з формування корпоративної культури у ЗДО

Визначення місії та цінностей закладу

Наприклад, місією може бути створення такого середовища, у якому кожна дитина почувається в безпеці, щасливою, може проявлятися творчо та відчуває, що вона важлива. Серед цінностей можуть бути такі: чесність, щирість, вдячність, любов до дитини та світу в цілому тощо. Це не просто слова. Це ваша червона ниточка, яка проходить крізь кожне слово, кожну дію. Її має відчувати кожен учасник освітнього процесу. Обговоріть це з колегами: які цінності виокремлює кожен член колективу?

Визначення правил комунікації в колективі

Такими правилами можуть бути чесність у спілкуванні та конструктивність у розв’язанні конфліктів. Є прекрасне правило, яке звучить так: «Сім гарних речей — одне зауваження». Тобто, якщо хочете зробити зауваження, знайдіть ще сім речей, які у колеги виходять чудово.

Організація регулярних зустрічей

Розпочинати їх варто зі «спільного кола»: «Як минув тиждень?», «Що було цікавого, незвичайного, сумного?» тощо. Це дозволить кожному відчути, що події впливають на їхній стан. Також варто проговорювати вголос скарги, подяки чи пропозиції – і обов’язково з позиції «я-повідомлення» (наприклад, «Я відчуваю образу», а не «Ти мене образив»; «Я відчував злість», а не «Він мене розізлив»). Коли це стає звичною практикою, така культура автоматично стає моделлю спілкування й з дітьми.

Започаткування власних традицій

Це може бути ранкова кава щоп'ятниці або 15-хвилинні зустрічі перед початком робочого дня з кавою (чаєм) і смаколиками. Не забувайте про традицію святкування днів народжень.

Професійний розвиток

Корпоративна культура має стимулювати до навчання та самовдосконалення. Тому не завадить ввести традицію обміну досвідом або відвідування різноманітних семінарів.

І не важливо, чи сформована у вас уже корпоративна культура, чи вона тільки на стадії свого народження, головне — пам’ятати, що тільки повагою виховується повага, чесністю виховується чесність, добром виховується добро, а любов'ю виховується любов. Все, що ми хочемо прекрасного, щирого, справжнього прищепити дітям, має бути передусім у нас. А корпоративна культура допоможе нам прискорити досягнення цього чудового результату.

Поділитись
Скачати брошюру
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux